Μετά από 6 χρόνια στην κυβέρνηση και 57 νεκρούς στο έγκλημα των Τεμπών, η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανακοίνωσε το σχέδιο της για τις αλλαγές στον ΟΣΕ. Η κυβέρνηση υποσχέθηκε ότι θα προχωρήσει σε παρεμβάσεις για «την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων», μέσω της δημιουργίας μιας εταιρείας που θα λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, κατά το πρότυπο της ΔΕΗ.
Η νέα εταιρεία, θα φέρει το όνομα «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι ΑΕ» και σε αυτή θα συγχωνευτούν οι ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑ ΟΣΕ, ενώ ταυτόχρονα αναζητείται …στρατηγικός εταίρος από το εξωτερικό. Το έγκλημα στα Τέμπη φαίνεται πως για την κυβέρνηση είναι μια ευκαιρία να ολοκληρώσει το σχέδιο «απελευθέρωσης» και ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρομικών μεταφορών, εισάγοντας το μοντέλο της ΔΕΗ και στα τρένα και κλείνοντας το μάτι σε «επενδυτές» και «κερδοσκόπους» για νέες μπίζνες.
Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη και εξαγγελίες και του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κ. Κυρανάκη, μέλλον προκαλούν μεγαλύτερη ανησυχία σχετικά με την ασφάλεια στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Εξάλλου όπως ομολόγησαν χτες ο πρωθυπουργός, αλλά και ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, 26 μήνες μετά τα Τέμπη, όχι μόνο δεν υπάρχει καμία ασφάλεια στις σιδηροδρομικές μεταφορές, αλλά τα απολύτως στοιχειώδη ίσως αρχίσουν να υπάρχουν μετά από …15 ολόκληρους μήνες. Μάλιστα ο πρωθυπουργός ομολόγησε ότι δύο χρόνια μετά την εθνική τραγωδία στα Τέμπη «δεν λειτουργεί πουθενά το σύστημα ETCS»!
Το κυβερνητικό αφήγημα για τους «Ελληνικούς Σιδηρόδρομους ΑΕ» για τον θα γίνει με «μοντέλο ΔΕΗ» επιβεβαιώνει πως και αυτό το νομοσχέδιο θα φτιαχτεί με τα ίδια «υλικά» της εγκληματικής πολιτικής της «απελευθέρωσης» της ΕΕ που οδήγησε στην εγκληματική απαξίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Ο Κυρ. Μητσοτάκης ανέφερε προκλητικά πως «θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες» και μίλησε για επενδύσεις που θα κάνει η «Hellenic Train» σε νέο τροχαίο υλικό, όπως ισχυρίστηκε. Θα συνεχίζεται δηλαδή η κατάτμηση του σιδηροδρομικού έργου που οδήγησε στο εγκληματικό μπάχαλο και η εταιρεία του αστικού κράτους της Ιταλίας θα παρουσιάζεται ως «επενδυτής στα ασφαλή τρένα», τη στιγμή που εδώ και χρόνια παίρνει επιδοτήσεις από το αστικό κράτος της Ελλάδας και αδειοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων για να έχει στο σιδηροδρομικό δίκτυο επικίνδυνα τρένα.
Δίνοντας ένα πιο συγκεκριμένο περίγραμμα των όσων θα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο, ο πρωθυπουργός μίλησε για συστήματα γεωεντοπισμού και παρακολούθησης της πορείας των τρένων, καταγραφή των επικοινωνιών των εργαζομένων, εφαρμογή του συστήματος ασφαλείας ETCS (που υπόσχεται ότι θα τοποθετηθεί στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 15 μήνες) κ.λπ. Ολα αυτά, δηλαδή, που μόνο ως αναφορές έγιναν από τον Κυρ. Μητσοτάκη, γιατί μένει να δούμε πώς και αν θα εφαρμοστούν, που έλειπαν για δεκαετίες από τον ελληνικό σιδηρόδρομο – όπως αντίστοιχα και σε επίπεδο ΕΕ – και συνεχίζουν 2 χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών να λείπουν.
Ακόμα, θα καθιερώσουν τον λεγόμενο προϊστάμενο Αμαξοστοιχίας, αλλά μόνο στα δρομολόγια που τα τρένα κινούνται με ταχύτητα άνω των 120 χιλιομέτρων την ώρα (!) που θα πρέπει να διαθέτει εκπαίδευση μηχανοδηγού και σταθμάρχη.
Για ακόμα μια φορά, επιχειρήθηκε με πρόσχημα την «αξιολόγηση» των εργαζομένων και στον σιδηρόδρομο να παρουσιαστούν οι εργαζόμενοι ως αποκλειστικοί υπαίτιοι της τραγικής κατάστασης που επικρατεί στον σιδηρόδρομο, τη στιγμή που όταν απεργούν διεκδικώντας μέτρα ασφάλειας στα τρένα, βγάζουν τις απεργίες τους παράνομες.
Κυρανάκης: Στελέχωση της εταιρείας με όρους ιδιωτικής οικονομίας
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κ. Κυρανάκης, εξειδικεύοντας τα μέτρα, ανέφερε ανάμεσα σε άλλα πως θα δημιουργηθεί Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας που θα έχει πρόσβαση σε όλα τα κέντρα τηλεδιοικήσεων και τα σταθμαρχεία. Οπως είπε, αυτό γίνεται για πρώτη φορά, μόνο που δεν ισχύει, αφού ενιαίο κέντρο υπήρχε στο παρελθόν, αλλά καταργήθηκε και κόπηκε στα δύο, ένα στον ΟΣΕ και ένα στη «Hellenic Train».
Ταυτόχρονα ο Κ. Κυρανάκης φανερώνοντας ότι οι αλλαγές στο σιδηρόδρομο θα γίνουν με αυστηρά ιδιωτικοοικονομικά, ανέφερε: «Προβλέπεται δυνατότητα μετακινήσεων και αλλαγών εντός της νέας εταιρείας χωρίς τους περιορισμούς του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα, καθώς και η δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα και το εξωτερικό, με ανταγωνιστικότερους μισθούς σε σχέση με το ενιαίο μισθολόγιο».
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να προσφέρει υπέρογκους μισθούς σε golden boys και να προχωρήσει σε προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ στους σιδηροδρόμους.
Ουσιαστικά η κυβέρνηση ανοίγει τον δρόμο για την είσοδο κάθε λογής μάνατζερ, οι οποίοι θα έρθουν για να λάβουν τους «ανταγωνιστικότερους» μισθούς, λειτουργώντας προφανώς με όρους «αγοράς» στα τρένα, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων…
Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τον Σιδηρόδρομο
Α. Νέες Δομές Ασφαλείας Σιδηροδρόμου:
- Ίδρυση και λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας του ΟΣΕ, με δυνατότητα εποπτείας αμαξοστοιχιών, συλλογής δεδομένων κίνησης, παρακολούθησης αξιολογήσεων κινδύνου, προληπτικής ενημέρωσης και άμεσης παρέμβασης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης
- Λειτουργία Ενιαίας Εφαρμογής railway.gov.gr με επιμέρους εφαρμογές:
– Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων
– Σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών
– Εφαρμογή καταγραφής εντολών και παραβάσεων
Β. Εκπαίδευση, Αξιολόγηση Προσωπικού Σιδηροδρόμου-Αυστηροποίηση Κυρώσεων
- Δοκιμασίες αξιολόγησης στελεχών κρίσιμων καθηκόντων πριν και μετά την πρόσληψη
- Συνεργασία με Ένοπλες Δυνάμεις στην αξιολόγηση καταλληλότητας προσωπικού ασφαλείας
- Προϊστάμενος Αμαξοστοιχίας
- Ειδική Μονάδα Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου
- Κυρώσεις Παράβασης Γενικού Κανονισμού Κίνησης
- Πρόσβαση σε εγκαταστάσεις και υπηρεσίες κατάρτισης προσωπικού σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και διαχειριστή υποδομής
- Διεύρυνση Πιστοποίησης Υπεύθυνων για την συντήρηση Φορέων
Γ. Ταχεία στελέχωση ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Επιτάχυνση προσλήψεων Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων
- Επιτάχυνση προσλήψεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Ανεξαρτησία Διαχείρισης Πόρων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Δ. Σύγχρονη εταιρική δομή για τον νέο ΟΣΕ
Ενίσχυση αποτελεσματικότητας και επιτάχυνση διαδικασιών με έμφαση σε:
- Στελέχωση της εταιρείας με όρους ιδιωτικής οικονομίας
- Προσέλκυση στελεχών από το εξωτερικό
- Ταχύτερες προσλήψεις για κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας
- Ταχύτερες διαδικασίες ανάθεσης και υλοποίησης κρίσιμων έργων στον Σιδηρόδρομο.
Η αναλυτική εξειδίκευση των μέτρων του νομοσχεδίου, όπως τα παρουσίασε η κυβέρνηση ΕΔΩ.