Τέμπη: Το πόρισμα του ΕΜΠ για την πυρόσφαιρα – Τι λέει για τα έλαια σιλικόνης

Date:

Το πόρισμα του καθηγητή του ΕΜΠ, Δημήτρη Καρώνη, που είχε αναλάβει την έρευνα για το δυστύχημα στα Τέμπη κατατέθηκε στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη.

Πρόκειται για το πόρισμα που είχε παραγγελθεί στο πλαίσιο της δικαστικής διερεύνησης της εθνικής τραγωδίας στα Τέμπη προκειμένου να απαντηθεί το μέγα ερώτημα από τι προκλήθηκε η τρομακτική έκρηξη και η πυρόσφαιρα αμέσως μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών με αποτέλεσμα επιβάτες να καούν ζωντανοί.

Επιχειρώντας να δώσει απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα, ο καθηγητής του πολυτεχνείου, αναφερόμενος στο αν δικαιολογούνται οι αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους από τα φορολογικά και λοιπά στοιχεία φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, υπογραμμίζει: «οι θύρες των εμπορευματοκιβωτίων, βρέθηκαν σφραγισμένες χωρίς ίχνη φωτιάς και λαμβάνοντας υπόψη πως πλην ενός, όλα τα εμπορευματοκιβώτια βρέθηκαν σφραγισμένα, τα αποτελέσματα των αναλύσεων του ΓΧΚ δεν μπορούν να συσχετιστούν με το περιεχόμενο της εμπορικής αμαξοστοιχίας».

Εστιάζοντας στα υλικά κατασκευής των βαγονιών, ο καθηγητής αναφέρει πως υλικό κατασκευής λογικά είναι ο χάλυβας, ο οποίος φέρει εξωτερική επίστρωση με χρώμα. «Τα χρώματα αποτελούνται από ρητίνες, χρωστικές και διαλύτες, με τους διαλύτες να εξατμίζονται και να απομακρύνονται κατά την εφαρμογή του χρώματος», υπογραμμίζει ο καθηγητής. Επίσης αναφέρει ότι υπήρχαν στα βαγόνια καλωδιώσεις, διακόπτες και πλακέτες, που περιέχουν πολυμερή υλικά, όπως και καθίσματα, παράθυρα και επιστρώσεις από τα ίδια υλικά. Πολλά από αυτά τα είδη και αντικείμενα, συμμετείχαν στην πυρκαγιά που εκδηλώθηκε μετά τη σύγκρουση. «Κατά την καύση πολυμερών εκπέμπονται διάφορες ενώσεις της κατηγορίας των πτητικών οργανικών ενώσεων, όπως μονοαρωματικοί υδρογονάνθρακες, πτητικές αλδεύδες, κετόνες, όπως επίσης και πολυαρωματικοί υδρογονάνθρακες. Αντίστοιχες κατηγορίες ενώσεων έχουν αναλυθεί στο ΓΧΚ, οπότε είναι πιθανό κάποιες από τις παρατηρηθείσες ενώσεις να οφείλονται στην καύση αυτών των υλικών».

Απαντώντας στο ερώτημα κατά πόσο είναι πιθανόν να προκλήθηκε από εύφλεκτο υλικό που ήταν φορτωμένο στο τρένο, ο καθηγητής καταλήγει πως για να υπάρξει πυρόσφαιρα όπως αυτή που είδαμε στα Τέμπη, θα απαιτούνταν καύσιμο από 2.300 έως 3.100 kg. Βασιζόμενος στις εκθέσεις της ΕΛΑΣ και στα βίντεο της εταιρείας σεκιούριτι INTERSTAR, καταλήγει ότι δεν φαίνεται να υπήρχε στην εμπορική αμαξοστοιχία φορτίο με πτητικό υλικό που θα μπορούσε να προκαλέσει πύρινη σφαίρα.

Για τα έλαια σιλικόνης αναφέρει ότι σε φυσιολογικές συνθήκες δεν μπορεί να σχηματίσει πύρινη σφαίρα και όπως αναφέρει, επικαλούμενος σημαντικούς κατασκευαστές παγκοσμίως, «δεν μπορεί να τεκμηριωθεί ο σχηματισμός κάποιας ουσίας που θα μπορούσε να οδηγήσει τον σχηματισμό εύφλεκτου μείγματος». Ωστόσο, ο καθηγητής σημειώνει για τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών πως «η θερμοκρασία των ελαίων πρέπει να ήταν στην περιοχή των 90 βαθμών Κελσίου και κατά συνέπεια πολύ χαμηλότερη του σημείου ανάφλεξης των ελαίων. Άρα, όσον αφορά την καύση, είναι λογικό να υποτεθεί ότι τα έλαια σιλικόνης συμμετείχαν στην πυρκαγιά μετά την ανάπτυξη της πύρινης σφαίρας»

Επιπλέον, μιλώντας για το ενδεχόμενο δημιουργίας εύφλεκτων συστατικών σε συνθήκες ηλεκτρικού τόξου, σημειώνει: «ο σχηματισμός πύρινης σφαίρας υπό συνθήκες ηλεκτρικού τόξου υψηλής έντασης ρεύματος, είναι εφικτός. Αυτό σημαίνει ότι και στην περίπτωση του διερευνώμενου δυστυχήματος, είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο, αφού έχουν καταγραφεί αναλαμπές που αποδίδονται σε ηλεκτρικό τόξο».

Συμπερασματικά, ο καθηγητής του Πολυτεχνείου, καταλήγει στην έρευνά του πως σχηματισμός της πύρινης σφαίρας έγινε υπό συνθήκες ηλεκτρικού τόξου και σε αυτή -την πυρόσφαιρα- είναι πιθανό να συμμετείχαν και τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών αφού αναπτύχθηκαν πολύ υψηλές θερμοκρασίες.

Ειδικότερα σε τι κατά την γνώμη του οφείλεται το καταγραφέν από τις κάμερες φαινόμενο «πύρινης σφαίρας» («fireball») και με ποιο μηχανισμό εκδηλώθηκε αυτό, o Δημήτρης Καρώνης αναφέρει:

Έγγραφο
Πόρισμα
Πόρισμα
Πόρισμα
Πόρισμα
Πόρισμα
Πόρισμα
Πόρισμα
Πόρισμα
Πόρισμα

Στο ερώτημα εάν είναι δυνατή η καύση του ελαίου (σιλικόνης) ψύξης των μετασχηματιστών (Μ/ Σ) των ηλεκτραμαξών των συγκρουσθεισών αμαξοστοιχιών και εάν ναι, υπό ποιες συνθήκες, σημειώνει:

Πόρισμα
Πόρισμα

Υπενθυμίζεται ότι ο καθηγητής του εργαστηρίου Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών της Σχολής Χημικών Μηχανικών, Δημήτρης Καρώνης, κλήθηκε να απαντήσει σε επτά ερωτήματα και συγκεκριμένα:

1) Δικαιολογούνται τα ευρήματα των αναλύσεων του Γενικού Χημείου του Κράτους (Γ.Χ.Κ.) από την ίδια τη σύσταση των υλικών των δειγμάτων που αναλύθηκαν;

2) Δικαιολογούνται τα ευρήματα των αναλύσεων του Γενικού Χημείου του Κράτους (Γ.Χ.Κ.) από τα φορολογικά και λοιπά στοιχεία-έγγραφα φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας;

3) Δικαιολογούνται τα ευρήματα των αναλύσεων του Γενικού Χημείου του Κράτους (Γ.Χ.Κ.) από τα υλικά κατασκευής των συγκρουσθεισών επιβαταμαξών, φορταμαξών και ηλεκτραμαξών;

4) Δικαιολογούνται τα ευρήματα των αναλύσεων του Γενικού Χημείου του Κράτους (Γ.Χ.Κ.) από τη σύσταση και τα ειδικότερα χαρακτηριστικά του ελαίου (σιλικόνης) ψύξης των μετασχηματιστών (Μ/Σ) των Ηλεκτραμαξών των συγκρουσθεισών αμαξοστοιχιών;

5) Σε τι κατά την γνώμη του οφείλεται το καταγραφέν από τις κάμερες φαινόμενο «πύρινης σφαίρας» («fireball») και με ποιο μηχανισμό εκδηλώθηκε αυτό;

6) Είναι δυνατή η καύση του ελαίου (σιλικόνης) ψύξης των μετασχηματιστών (Μ/Σ) των Ηλεκτραμαξών των συγκρουσθεισών αμαξοστοιχιών; Εάν ναι, υπό ποιες συνθήκες;

7) Να επισημάνει – υποδείξει ό,τι άλλο κρίνει βάσει των επιστημονικών του γνώσεων και των διαπιστώσεών του ως σημαντικό.

Ολόκληρο το πόρισμα ΕΔΩ

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

Το δίκτυο των τέως ΣΠΑΠ …ποδηλατόδρομος (του Γιάννη Παπαμιχαήλ)

Το δίκτυο των τέως ΣΠΑΠ ...ποδηλατόδρομος (του Γιάννη Παπαμιχαήλ*) Ζούμε...

Τέλος η ΓΑΙΑΟΣΕ – Νέος φορέας διαχείρισης τροχαίου υλικού η «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»

Η κυβέρνηση μεταφέρει τη διαχείριση του τροχαίου υλικού –δηλαδή...

Τέμπη: Διακόπηκε για τις 30 Οκτωβρίου η δίκη για τα βίντεο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος

Την διακοπή για τις 30 Οκτωβρίου αποφάσισε το Μονομελές...