ΠΑΣΟΚ – Τέμπη: Πρόταση για Προανακριτική κατά Καραμανλή, Σπίρτζη και 6 υφυπουργών για κακούργημα

Date:

Την πρότασή του για συγκρότηση προανακριτικής επιτροπής για το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών για τον Κώστα Καραμανλή, τριών υφυπουργών του, καθώς και τον Χρήστο Σπίρτζη και άλλων τριών υφυπουργών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, για τυχόν ποινικές ευθύνες που οδήγησαν στο δυστύχημα των Τεμπών, κατέθεσε στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ.

Το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε στη Βουλή επίσημη πρόταση για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής, με αντικείμενο τη διερεύνηση ποινικών ευθυνών σε βαθμό κακουργήματος, σχετικά με το έγκλημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών.

Η πρόταση αφορά τον πρώην υπουργό Κώστα Καραμανλή και τρεις υφυπουργούς του, καθώς και τον πρώην υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστο Σπίρτζη και τρεις υφυπουργούς της περιόδου ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, για την ενδεχόμενη εμπλοκή τους στην τραγωδία των Τεμπών.

Η πρόταση βασίζεται σε 62σελίδο κατηγορητήριο που έχει διαμορφωθεί μετά τη διαβίβαση της σχετικής δικογραφίας από τον εφέτη ανακριτή. Το ΠΑΣΟΚ αποδίδει στους κατηγορούμενους «ενδεχόμενο δόλο», κάτι που οδηγεί την υπόθεση σε κακουργηματικό επίπεδο.

Από την κυβέρνηση της ΝΔ, στην πρόταση περιλαμβάνονται οι υφυπουργοί Γιάννης Κεφαλογιάννης, Μιχάλης Παπαδόπουλος και Γιώργος Καραγιάννης. Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, αν και η περίοδος έχει καλυφθεί από παραγραφή, το ΠΑΣΟΚ ενέταξε τους Μαρίνα Χρυσοβελώνη, Γιώργο Μαυραγάνη και Θάνο Μωραΐτη, αναφέροντας ότι οι ευθύνες μπορούν να κριθούν από τη Βουλή και το δικαστικό συμβούλιο.

Σύμφωνα με τη Χαριλάου Τρικούπη οι πρώην υπουργοί Κώστας Αχ. Καραμανλής και οι πρώην υφυπουργοί του Μιχάλης Παπαδόπουλος, Γιάννης Κεφαλογιάννης και Γιώργος Καραγιάννης βαρύνονται με το κακούργημα αυτό, καθώς –όπως αναφέρεται- τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες όσο και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν κατ’ επανάληψη προειδοποιήσει – όχι μόνο προφορικά αλλά και εγγράφως – την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ότι η κατάσταση του σιδηροδρόμου είναι τραγική, ότι υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού και χρηματοδότησης, ότι δεν ανατάσσονται οι ζημιές εγκαίρως και πλήρως, ότι δεν έχουν προχωρήσει τα απαραίτητα έργα για την ασφάλεια και ότι η κατάσταση αυτή εγκυμονεί κινδύνους σοβαρού ατυχήματος και τιμωρίας της Ελλάδας από την Ε.Ε..

Στο ΠΑΣΟΚ επισημαίνουν, ότι οι σχετικές διαμαρτυρίες είχαν απασχολήσει τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ενώ ήταν ασφαλώς γνωστή υπηρεσιακά στην πολιτική ηγεσία η καθυστέρηση υλοποίησης της 717 και των λοιπών έργων. Πηγές της Χαριλάου Τρικούπη ανέφεραν ότι τα χρόνια που προηγήθηκαν της τραγωδίας η συχνότητα των ατυχημάτων, εκτροχιασμών κλπ. είχε αυξηθεί επικίνδυνα και είχαν καταστεί πλέον τα διάφορα συμβάντα στοιχείο της καθημερινότητας. «Κακώς αφέθηκε ένα σύστημα τόσο επικίνδυνο και προβληματικό για τους επιβάτες να συνεχίσει να λειτουργεί υπό αυτές τις συνθήκες εν γνώσει της πολιτικής ηγεσίας. Έπρεπε να αποτραπεί με άμεσα και επείγοντα μέτρα, ακόμα και με περιορισμό ταχύτητας και δρομολογίων ή και πλήρη διακοπή τους μέχρι να αποκατασταθεί η ασφάλεια. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο του εφέτη ανακριτή Λάρισας, υπήρχε μια σειρά από συστήματα και δικλίδες ασφαλείας που αν λειτουργούσαν, δεν θα μπορούσε να συμβεί το δυστύχημα, ακόμα και με δεδομένη την ενέργεια του σταθμάρχη», επισημαίνουν.

Ειδικά ως προς τους υφυπουργούς, αναφέρει το ΠΑΣΟΚ, προκύπτει ότι ήταν ενήμεροι για τους κινδύνους και τις προειδοποιήσεις, ενώ από τα ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων τους προκύπτει ότι ήταν συναρμόδιοι για την λήψη των αναγκαίων μέτρων, οι μεν κ. Κεφαλογιάννης και Παπαδόπουλος για τον ΟΣΕ και την λειτουργία του και ο κ. Καραγιάννης για την ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα υποδομής, όπως η σύμβαση 717.

Σε ότι αφορά στο ότι τους αποδίδεται «ενδεχόμενος δόλος» στο κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας των συγκοινωνιών, το ΠΑΣΟΚ υπογραμμίζει ότι «η πρότασή δεν αφορά το έγκλημα της ανθρωποκτονίας, αλλά της διακινδύνευσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών (291 ΠΚ)». Αυτό για το ΠΑΣΟΚ, σημαίνει ότι «η πολιτική ηγεσία, αν και γνώριζε τα προβλήματα και είχε προειδοποιηθεί για τους κινδύνους, δεν εμπόδισε, αλλά επέτρεψε και ανέχθηκε την λειτουργία μιας σιδηροδρομικής γραμμής και γενικά ενός συστήματος μεταφοράς που ήταν ανασφαλή και επικίνδυνα για το επιβατικό κοινό. Για τη Χαριλάου Τρικούπη, η πολιτική ηγεσία αποδέχτηκε τον κίνδυνο».

Αναφορικά με τους πρώην υφυπουργούς Γιάννη Κεφαλογιάννη, Μιχάλη Παπαδόπουλο και Γιώργο Καραγιάννη στο ΠΑΣΟΚ αναφέρουν πως όπως προκύπτει, είχαν γίνει κοινωνοί των κινδύνων και των προειδοποιήσεων, ενώ από τα ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων τους προκύπτει ότι ήταν συναρμόδιοι για την λήψη των αναγκαίων μέτρων, οι μεν κ. Κεφαλογιάννης και Παπαδόπουλος για τον ΟΣΕ και την λειτουργία του και ο κ. Καραγιάννης για την ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα υποδομής, όπως η σύμβαση 717.

Με δεδομένο ότι οι ευθύνες του πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης και των πρώην υφυπουργών του έχουν παραγραφεί, στο ΠΑΣΟΚ υπογραμμίζουν ότι η Βουλή και το δικαστικό συμβούλιο είναι αρμόδιοι να κρίνουν επ αυτού. Σημειώνουν δε, ότι αν τα πρόσωπα αυτά το επιθυμούν, μπορούν να ζητήσουν τη διερεύνηση της κατηγορίας βάσει του αρ.5 του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, να ελεγχθεί η περίοδος καθηκόντων τους.Προσθέτουν πάντως, ότι η τραγική κατάσταση του σιδηροδρόμου, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεση της σύμβασης 717 και οι διάφορες προειδοποιήσεις, ή η κατάργηση της δεύτερης θέσης σταθμάρχη κλπ. ξεκινούν ήδη από την θητεία Σπίρτζη.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της πρότασης του ΠΑΣΟΚ «αν και ήταν νόμιμα επιφορτισμένα με το καθήκον εποπτείας και υλοποίησης της ασφάλειας της αναφερόμενης συγκοινωνίας (από το θεσμικό πλαίσιο), δεν έπραξαν αυτό (την εποπτεία και υλοποίηση της ασφάλειας) και συγκεκριμένα παραβίασαν ουσιώδη μέτρα ασφαλείας και παρέλειψαν να ενεργήσουν ουσιώδεις ενέργειες για την αποκατάσταση της επισφαλούς λειτουργίας της κυκλοφορίας (παρότι είχαν ιδιαίτερη νομική υποχρέωση προς αυτό), αποδεχόμενοι το γεγονός ότι από τη μη ασφαλή λειτουργία της κυκλοφορίας, σύμφωνα με όσα περιγράφηκαν παραπάνω, μπορεί να επερχόταν κάθε είδους κίνδυνος ή/και βλάβη στο επιβατικό κοινό και σε ξένα πράγματα, ώστε με τις ως άνω παραβιάσεις και παραλείψεις τους διατάραξαν πράγματι την ασφάλεια της συγκοινωνίας, από την οποία διατάραξη όχι μόνο δημιουργήθηκε κίνδυνος για ξένα κοινά πράγματα και για άνθρωπο, αλλά τελικά πραγματώθηκε, με την αιτιώδη πρόκληση (ως μόνη ενεργός αιτία) του αποτελέσματος του θανάτου 57 ανθρώπων».

Η παραπομπή γίνεται με βάση το άρθρο 291 παρ.1ΠΚ, που τιτλοφορείται «Επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών» και τους καταλογίζεται «ενδεχόμενος δόλος».

Όπως σημειώνεται στην πρόταση «προέβλεψαν την πραγμάτωση εξαιτίας της συμπεριφοράς τους της αντικειμενικής υπόστασης του άρθρου 291 ΠΚ, δηλαδή αντιλαμβάνονταν πλήρως και γνώριζαν τις διαταραχές στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου και την επικινδυνότητα της αξιόποινης συμπεριφοράς τους, ήτοι της παράλειψής τους να αποτρέψουν την διατάραξη και τον εξ αυτής κίνδυνο αν και υποχρεούνταν προς τούτο, και, παρά τούτο, αδιαφόρησαν και επέμειναν στην τέλεση της πράξεως τους, ιδίως με τη μη έγκαιρη επέμβασή τους προς επίλυση των ως άνω προβλημάτων (αν και όφειλαν και μπορούσαν να το έχουν πράξει αυτό), αποδεχόμενοι προδήλως άπαντες τους κινδύνους από την ανασφαλή λειτουργία του δικτύου (ιδίως για άνθρωπο) και επιδεικνύοντας αμέλεια ως προς το τελικά επελθόν αποτέλεσμα των 57 ανθρωποκτονιών και πολλών σωματικών βλαβών (καθώς αν είχαν ενδεχόμενο δόλο ως προς αυτές θα στοιχειοθετούνταν πλέον όχι το προτεινόμενο έγκλημα διακινδύνευσης αλλά έγκλημα βλάβης, όπως της ανθρωποκτονίας από πρόθεση κ.ο.κ., περίπτωση που δεν συνιστά πρότασή μας και που δεν στηρίζεται κατά την κρίση μας στα μέχρι σήμερα τεθέντα υπόψη μας στοιχεία της δικογραφίας)».

Ολόκληρο το κείμενο της πρότασης του ΠΑΣΟΚ ΕΔΩ

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

Το δίκτυο των τέως ΣΠΑΠ …ποδηλατόδρομος (του Γιάννη Παπαμιχαήλ)

Το δίκτυο των τέως ΣΠΑΠ ...ποδηλατόδρομος (του Γιάννη Παπαμιχαήλ*) Ζούμε...

Τέλος η ΓΑΙΑΟΣΕ – Νέος φορέας διαχείρισης τροχαίου υλικού η «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»

Η κυβέρνηση μεταφέρει τη διαχείριση του τροχαίου υλικού –δηλαδή...

Τέμπη: Διακόπηκε για τις 30 Οκτωβρίου η δίκη για τα βίντεο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος

Την διακοπή για τις 30 Οκτωβρίου αποφάσισε το Μονομελές...