Ψηφίστηκε το βράδυ της Πέμπτης 17 Ιουλίου 2025 στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ελληνικού σιδηρόδρομου με τίτλο «Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, αξιολόγηση προσωπικού σιδηροδρόμων, ενίσχυση εποπτείας σιδηροδρομικού δικτύου, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών και της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε. και άλλες διατάξεις».
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο με ενδιάμεσα μέτρα – μπαλώματα για την «ασφάλεια» στους σιδηροδρόμους, καθώς αναμένεται να καθυστερήσει η λειτουργία του ευρωπαϊκού συστήματος ETCS, που φρενάρει ή ακινητοποιεί αυτόματα τους συρμούς για την αποτροπή ατυχημάτων.
Με το νομοσχέδιο για τους σιδηροδρόμους που ψήφισε η κυβερνητική πλειοψηφία δημιουργείται ένα σύστημα ασφάλειας… αλά ελληνικά (δεν εφαρμόζεται σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, ούτε πληροί κοινές ευρωπαϊκές προδιαγραφές), καθώς οι γνωστές «αμαρτωλές» διαδικασίες, για τις οποίες παρενέβη και η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, δεν έχουν επιτρέψει ως τώρα να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει το ETCS στο δίκτυο και στα τρένα.
Ταυτόχρονα το νομοσχέδιο ενισχύει την εργασιακή εκμετάλλευση των υπαλλήλων στους σιδηροδρόμους χωρίς να αντιμετωπίζει τα εγκληματικά κενά σε προσωπικό. Ταυτόχρονα αντί για σύστημα ολοκληρωμένης εκπαίδευσης του προσωπικού ενισχύει τα κατασταλτικά μέτρα, αξιολόγησης και παρακολούθησης.
Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει την κάλυψης όλων των κενών θέσεων εργασίας στη «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας ΜΑΕ», αλλά και στην «HELLENIC TRAIN» με μόνιμο προσωπικό. Με τον τρόπο αυτό εντατικοποιεί την εργασία, καταπονεί τους εργαζόμενους και δημιουργεί προϋποθέσεις τραγικών λαθών.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου η κυβέρνηση συνεχίζει στον ίδιο απαράδεκτο δρόμο με 8μηνες συμβάσεις, βαφτίζοντας πρόσκαιρες ή παροδικές τις σχετικές εργασίες. Διατηρεί το καθεστώς της παροχής υπηρεσιών -που σημαίνει ότι δεν ξέρουν αν τον επόμενο μήνα θα έχουν δουλειά- στα κρίσιμα πόστα για την ασφάλεια, όπως του σταθμάρχη ή του κλειδούχου.
Ουσιαστικά με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο η κυβέρνηση συνεχίζει απτόητη στον ίδιο δρόμο της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της απελευθέρωσης και ιδιωτικοποίησης του σιδηροδρόμου, της υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης, που θυσιάζει την ασφάλεια όλων στο βωμό του κέρδους.