Πληθαίνουν οι αντιδράσεις για τη μετατροπή σε ποδηλατοδρόμο της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα

Date:

Πληθαίνουν οι αντιδράσεις για τη μετατροπή σε ποδηλατοδρόμο της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα ενώ η τοπική κοινωνία της Μεσσηνίας ζητεί τη λειτουργία προαστιακού τρένου στη γραμμή Μεσσήνη – Καλαμάτα – Μελιγαλάς – Διαβολίτσι.

Υπενθυμίζεται ότι υπήρξε προκήρυξη από το ΤΕΕ για τη διενέργεια μεγάλου διαγωνισμού με σκοπό την εκπόνηση μελετών ανάπλασης της περιοχής κατά μήκος της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής που ένωνε την Κόρινθο με την Καλαμάτα και τη μετατροπή της σε ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο, 244 χιλιομέτρων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το σχέδιο της αλλαγής χρήσης της σιδηροδρομικής γραμμής είδε το φως της δημοσιότητας πριν λίγες ημέρες τόσο μετά πρόταση του Συλλόγου Φίλων Σιδηρόδρομου Μεσσηνίας για λειτουργία προαστιακού στη γραμμή Μεσσήνη – Καλαμάτα – Μελιγαλάς – Διαβολίτσι όσο και μετά τη γνωστοποίηση ότι η Levante Trains ενδιαφέρεται για τουριστικές σιδηροδρομικές γραμμές στην Πελοπόννησο. Υπενθυμίζουμε επίσης ότι η δήμαρχος Οιχαλίας Παναγιώτα Γεωργακόπουλου ζήτησε με επιστολή της την λειτουργία προαστιακού μέχρι το Διαβολίτσι.

Στη Βουλή το θέμα

Την ίδια στιγμή ο βουλευτής Περικλής Μαντάς κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή κάνοντας λόγο για «αυθαίρετη» και «ατεκμηρίωτη» αλλαγή χρήσης της σιδηροδρομικής γραμμής, ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου» με ανακοίνωση του τονίζει ότι «όποιος αποφασίσει κάτι τέτοιο, θα φέρει βαριές ευθύνες, για τις οποίες θα κληθεί να δώσει λόγο στις ελληνικές και ευρωπαϊκές δικαστικές αρχές» ενώ και η Ένωση Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών Πελοποννήσου εκφράζει την αντίθεση της σε μετατροπή της σιδηροδρομικής γραμμής σε ποδηλατοδρόμο.

Μπένος: “Πρωτοφανής φάρσα” η μετατροπή του σιδηρόδρομου σε ποδηλατόδρομο!

Ως μία “πρωτοφανή φάρσα”, που πρέπει “να τελειώσει εδώ και τώρα” χαρακτηρίζει το ενδεχόμενο μετατροπής του σιδηρόδρομου της Πελοποννήσου σε ποδηλατόδρομο ο πρώην υπουργός και πρώην δήμαρχος Καλαμάτας Σταύρος Μπένος.

Συγκεκριμένα ο Στ. Μπένος, δήλωσε:

Η πλούσια ελληνική γλώσσα αδυνατεί να βρει επιθετικούς προσδιορισμούς εφάμιλλους, προκειμένου να σχολιάσουν αυτή την πρωτοφανή φάρσα: Τη μετατροπή του σιδηρόδρομου Πελοποννήσου σε ποδηλατόδρομο!

Όταν κάτι είναι τόσο ακραίο και ανυπόληπτο, του δίνεις αξία όταν το «αναβαθμίζεις» με κριτικό σχολιασμό και επιχειρήματα. Μόνο μια φράση απομένει.

Να τελειώνει εδώ και τώρα αυτή η «φάρσα».

«Δεν μπορεί να αχρηστευτεί ο σιδηροδρομικός άξονας Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα»

Ανακοίνωση εξέδωσε και ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου, στην οποία σημειώνει: 

Εμβρόντητους, κυριολεκτικά, μας άφησε η ανακοίνωση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας στις 24/9/2025, σύμφωνα με την οποία προχωρεί στην επιλογή αναδόχου για τη σύνταξη μελέτης που αφορά στη μετατροπή της μετρικής γραμμής Μεγάρων-Κορίνθου-Καλαμάτας σε ποδηλατόδρομο!

Ο σιδηροδρομικός άξονας Κόρινθος-Άργος / Ναύπλιο-Τρίπολη-Καλαμάτα διακρίνεται από τα εξής σημαντικά χαρακτηριστικά:

-ανήκει στην Εθνική Σιδηροδρομική Υποδομή και χαρακτηρίζεται ως ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας (βλ. Δήλωση Δικτύου ΟΣΕ 2024-25)

-συμπεριλαμβάνεται στο εν ισχύι Αναλυτικό Δίκτυο των Διευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Δικτύων (ΤΕΝ-Τ/Railways-Comprehensive Network)

-τα τμήματά του, Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο και Τρίπολη-Καλαμάτα, συμπεριλαμβάνονται ως άξονες προαστιακής-περιφερειακής σημασίας στο θεσμοθετημένο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο Ελλάδος (2009)

-η αναβάθμιση και επαναλειτουργία του τμήματος Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο συμπεριλαμβάνεται στο εγκεκριμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ – 2019), το οποίο εκπονήθηκε και τεκμηριώθηκε μελετητικά για λογαριασμό του υπουργείου Μεταφορών, κατόπιν εντολής και υπό την αιγίδα της αρμόδιας Γ.Δ. της Ε.Ε., ενώ έχει γίνει πρόσφατα (2022) μελέτη σκοπιμότητας για λογαριασμό του ΟΣΕ, η οποία τεκμηρίωσε τη σκοπιμότητα του έργου με θετική κοινωνικοοικονομική απόδοση, όπως αυτή καθορίστηκε από τους δείκτες ERR ίσο με 14,73% (μεγαλύτερο από το προεξοφλητικό επιτόκιο 5%), ENPV ίση με 34415 χιλιάδες ευρώ > 0 και δείκτη B/C ίσο με 1,62 >1

-την περίοδο 2004-2009, με χρηματοδότηση από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Πελοποννήσου, επενδύθηκαν 80 εκατ. ευρώ και έγινε ριζική ανακαίνιση επιδομής της γραμμής, με βαριά στοιχεία επιδομής και για ταχύτητες έως 120 χλμ./ώρα, με σκοπό την επαναλειτουργία

-στον πρόσφατο επιχειρησιακό σχεδιασμό του υπουργείου Μεταφορών (επί υπουργίας Χρ. Σταϊκούρα) για την ανάπτυξη των ελληνικών σιδηροδρόμων (χρονική περίοδος 2024-2044), περιλαμβάνεται και η περαιτέρω αναβάθμιση του άξονα Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας

-η Τοπική Αυτοδιοίκηση της περιοχής Αργολίδας, Αρκαδίας και Μεσσηνίας, π.χ. ο Δήμος Ναυπλίου και πρόσφατα με ομόφωνα ψηφίσματα οι Δήμοι Καλαμάτας, Μεσσήνης και Οιχαλίας στη Μεσσηνία, έχουν ζητήσει την ανάταξη και επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στα τμήματα Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο, Καλαμάτα-Μελιγαλάς-Διαβολίτσι / Κυπαρισσία και Καλαμάτα-Μεσσήνη ως Προαστιακού. Ειδικά στην περίπτωση του Ναυπλίου, να υπάρχει ανταπόκριση προς τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Αθηνών-Κορίνθου. Επίσης, ο Δήμος Μεγαλοπόλεως έχει προτείνει την τουριστική αξιοποίηση της γραμμής

-βρίσκεται σε εξέλιξη πρωτοβουλία της Ελβετικής Πρεσβείας στην Αθήνα, σε συνεργασία με τους Ελβετικούς Σιδηροδρόμους, το Πολυτεχνείο της Ζυρίχης (ΕΤΗ) και την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ), για την εκπόνηση ολοκληρωμένης μελέτης τουριστικής αξιοποίησης της γραμμής και τμηματικά και τοπικής προαστιακής, ενώ οι υπάρχοντες σιδηροδρομικοί πάροχοι (Hellenic Train και η πρόσφατα αδειοδοτηθείσα Levante Trains) έχουν διατυπώσει ενδιαφέρον για την εκμετάλλευση τμημάτων της γραμμής, όπως για το τμήμα Κόρινθος-Ναύπλιο η Hellenic Train, για προαστιακή συγκοινωνία, ενώ η Levante Trains για συμμετοχή σε τουριστικές σιδηροδρομικές δραστηριότητες στο δίκτυο της Δυτικής και Νότιας Πελοποννήσου.

Κατόπιν όλων αυτών, είναι αδιανόητο αυτό που πληροφορηθήκαμε από τα ΜΜΕ, ότι το ΤΕΕ, σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος, ετοιμάζονται να προωθήσουν εκπόνηση μελέτης και τευχών δημοπράτησης για τη μετατροπή της γραμμής αυτής, μήκους 244 χλμ., σε… ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο, αντί να είναι αρωγοί στις προαναφερθείσες προσπάθειες για ολοκληρωμένη επαναλειτουργία της γραμμής ως τουριστικής και τμηματικά και ως τοπικής προαστιακής, επ’ ωφελεία της ΒΙΩΣΙΜΗΣ τουριστικής και τοπικής κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας σταθμών (που από το 1986 είναι κηρυγμένοι νεότερα διατηρητέα μνημεία εθνικής πολιτιστικής κληρονομιάς) και τεχνικών έργων της γραμμής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν ανάλογα πολύ επιτυχημένα παραδείγματα σε άλλες χώρες της Ευρώπης (Ελβετία, Αυστρία, Γερμανία, Γαλλία κ.λπ.). Είναι απορίας άξιο ποιος μπορεί να σκέφτηκε ότι ένας άξονας με έντονες μηκοτομικές κλίσεις, με δύσκολα τεχνικά έργα και μεταλλικές γέφυρες πάνω από κοιλάδες και χαράδρες, ερημικά απόκρημνα τμήματα, σήραγγες, ορύγματα και άλλα χαρακτηριστικά εντελώς ακατάλληλα για τη συντριπτική πλειοψηφία των εν δυνάμει ποδηλατών χρηστών, είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί ως ποδηλατόδρομος και όχι ως τουριστικός σιδηρόδρομος, όπως σε δεκάδες άλλες χώρες του κόσμου;

Εν κατακλείδι, ο σιδηροδρομικός άξονας Κορίνθου-Άργους / Ναυπλίου-Τρίπολης Καλαμάτας αποτελεί έναν από τους αρτηριακούς άξονες του σιδηροδρομικού μας δικτύου, έχουν επενδυθεί κοινοτικά κονδύλια σε αυτόν, αποτελεί ένα δημόσιο αγαθό κοινωνικής προόδου και βασικό πόρο για τη βιώσιμη τοπική κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη και επ’ ουδενί δεν μπορεί να αχρηστευτεί με τέτοιου είδους καταστροφικές και μη αναστρέψιμες παρεμβάσεις. Συνεπώς, όποιος αποφασίσει κάτι τέτοιο, θα φέρει βαριές ευθύνες, για τις οποίες θα κληθεί να δώσει λόγο στις Ελληνικές και Ευρωπαϊκές Δικαστικές Αρχές.

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

Το δίκτυο των τέως ΣΠΑΠ …ποδηλατόδρομος (του Γιάννη Παπαμιχαήλ)

Το δίκτυο των τέως ΣΠΑΠ ...ποδηλατόδρομος (του Γιάννη Παπαμιχαήλ*) Ζούμε...

Τέλος η ΓΑΙΑΟΣΕ – Νέος φορέας διαχείρισης τροχαίου υλικού η «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»

Η κυβέρνηση μεταφέρει τη διαχείριση του τροχαίου υλικού –δηλαδή...

Τέμπη: Διακόπηκε για τις 30 Οκτωβρίου η δίκη για τα βίντεο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος

Την διακοπή για τις 30 Οκτωβρίου αποφάσισε το Μονομελές...