Το συγκοινωνιακό, οδικό και σιδηροδρομικό έργο παραδίδεται στους ιδιώτες σε βάρος της λαϊκής ανάγκης για φθηνές, ασφαλείς μεταφορές

Date:

Το συγκοινωνιακό, οδικό και σιδηροδρομικό έργο παραδίδεται στους ιδιώτες σε βάρος της λαϊκής ανάγκης για φθηνές, ασφαλείς μεταφορές

Την πλήρη και απόλυτη εμπορευματοποίηση των συγκοινωνιών, σε βάρος της λαϊκής ανάγκης για φθηνή, ασφαλή και έγκαιρη μετακίνηση, φέρνει το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής για τις δημόσιες υπεραστικές, αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών και την αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ ΑΕ και ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, και γι’ αυτό το ΚΚΕ το καταψηφίζει, σημείωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής.

Ξεκινώντας την ομιλία του, κατήγγειλε πως σκοπός του νομοσχεδίου είναι η εφαρμογή του κανονισμού του 2007 της ΕΕ, που προωθεί την πλήρη ανάπτυξη της επιχειρηματικής δράσης στις δημόσιες -κατά τα άλλα- συγκοινωνίες, αστικές και υπεραστικές οδικές και σιδηροδρομικές, ώστε αυτές να αποτελέσουν νέα πεδία κερδοφόρων επενδύσεων για τους μονοπωλιακούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο κλάδο.

Στο βωμό της καπιταλιστικής κερδοφορίας θυσιάζεται άλλη μία κοινωνική ανάγκη, όπως το αντίστοιχο έχει γίνει στους τομείς της Παιδείας, της Υγείας κ.ά. είπε και πρόσθεσε πως το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου αποτελεί συνέχεια των νόμων που είχαν ψηφίσει το 2013 η συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ και το 2018 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που ξεκίνησε την απελευθέρωση των συγκοινωνιών.

Σημείωσε πως όλα τα αστικά κόμματα στηρίζουν αυτή την απελευθέρωση των συγκοινωνιών και η διαφωνία τους έγκειται στον τρόπο που γίνεται, με τον ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα να «μαλώνει την κυβέρνηση γιατί δεν την κάνει σωστά, αλλά με φωτογραφικό τρόπο». Όλα τα αστικά κόμματα ζητούν τη διενέργεια διαγωνισμών για την ανάθεση του έργου σε αναδόχους, ώστε να δοθεί ως πεδίο κερδοφορίας, όχι μόνο στα ΚΤΕΛ που εκτελούν το μεταφορικό έργο, με απευθείας αναθέσεις εδώ και χρόνια, αλλά και σε άλλους ιδιώτες.

Την πόρτα στους ιδιώτες άνοιξε ο ΣΥΡΙΖΑ

Σημείωσε πως από τις ρυθμίσεις εξαιρούνται Αθήνα και Θεσσαλονίκη γιατί σε αυτές ήδη εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις με τον νόμο 4482 που τον ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2017 και άνοιξε την πόρτα για την είσοδο των ιδιωτών στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και την ίδια ώρα κοκορευόταν ότι προχώρησε στην «απο-ιδιωτικοποίηση» του ΟΑΣΘ.

Κατήγγειλε πως μετά το άνοιγμα του δρόμου από τον ΣΥΡΙΖΑ για την είσοδο των ιδιωτών στον συγκεκριμένο τομέα, τη σκυτάλη πήρε η κυβέρνηση της ΝΔ, που προχώρησε στην ενοικίαση μεταχειρισμένων λεωφορείων των ΚΤΕΛ για τις αστικές γραμμές, με αποτέλεσμα να ζούμε αλλεπάλληλες βλάβες, ατελείωτες ουρές και μεγάλη ταλαιπωρία στις στάσεις. Μάλιστα, σημείωσε, τα λεωφορεία που ενοικιάστηκαν ήταν πλήρως ακατάλληλα για τις αστικές συγκοινωνίες και δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις (χωρίς παράθυρα, με σκαλοπάτια στο εσωτερικό τους, με μόνο δύο πόρτες), προκαλώντας απίστευτη ταλαιπωρία στους επιβάτες.

Την ίδια ώρα, κατήγγειλε, επιδεινώθηκαν τραγικά οι εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων με την εντατικοποίηση της δουλειάς, χαμηλούς μισθούς, ελαστικές σχέσεις εργασίας. Σημείωσε πως στα ΚΤΕΛ οι εργαζόμενοι δεν έχουν ΣΣΕ, αλλά εργάζονται με εξάμηνες συμβάσεις και παρότι το κράτος δίνει χρήματα για τους εργαζόμενους, πολλά ΚΤΕΛ δεν τηρούν αυτό τον όρο και τους αφήνουν απλήρωτους για μεγάλο χρονικό διάστημα. «Έτσι έχουμε υπέρογκα κέρδη από τη μία για τις εταιρείες και ακριβά εισιτήρια και ουρές για τον λαό και τα λαϊκά στρώματα», ανέφερε.

Χαρακτηριστικό του ταξικού χαρακτήρα και του στόχου του σχεδίου νόμου που είναι η επίτευξη του κέρδους για τις εταιρείες και όχι η ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, είναι και το γεγονός πως μέσα στο ίδιο το νομοσχέδιο γίνεται λόγος «για υψηλή ποιότητα και συνεχή προσφορά στις οδικές μεταφορές, με το χαμηλότερο δυνατό κόστος», έννοιες, εντελώς ασυμβίβαστες στον καπιταλισμό, σημείωσε ο Γ. Δελής.

Υπογράμμισε πως και ο καθορισμός της τιμής των εισιτηρίων γίνεται με αυτή τη λογική, συνυπολογίζοντας το συνολικό κόστος και το εύλογο κέρδος της επιχείρησης, δηλαδή προτεραιότητα είναι το κέρδος έναντι των λαϊκών μεταφορικών αναγκών, ενώ το σχέδιο νόμου εγγυάται τα κέρδη των επιχειρήσεων, είτε μέσω των εισιτηρίων είτε μέσω της χρηματοδότησης από το κράτος, των λεγόμενων άγονων γραμμών.

Σχεδιασμός του συγκοινωνιακού έργου με βάση το κέρδος

Ο ίδιος στόχος, δηλαδή της εξασφάλισης του καπιταλιστικού κέρδους, εξυπηρετείται και στον σχεδιασμό που προβλέπει για τις αστικές και υπεραστικές γραμμές, πρόσθεσε ο Γ. Δελής, σημειώνοντας πως στις 10 ανάγκες που αναφέρονται στο νομοσχέδιο, οι επιβατικές τοποθετούνται στην έκτη, με πρώτη να αναφέρεται η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και η επιβατική κίνηση.

Τα βασικά κριτήρια του σχεδιασμού, δηλαδή, είναι η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και η επιβατική κίνηση, γεγονός που με βεβαιότητα θα οδηγήσει στην επιδείνωση της ήδη κακής συγκοινωνιακής κατάστασης σε πολλές περιοχές της χώρας, κυρίως τις απομακρυσμένες, όπου η κίνηση των επιβατών δεν εξασφαλίζει έσοδα στους ιδιώτες.

Επίσης, φορτώνει τη δημιουργία και συντήρηση των στάσεων στους δήμους, χωρίς τα αντίστοιχα κονδύλια ενώ μειώνει τα διοικητικά πρόστιμα προς τις εταιρείες, οι οποίες μάλιστα έχουν το δικαίωμα να τροποποιούν τη λειτουργία του δικτύου.

Διαχωρισμός ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ

Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος του σχεδίου νόμου που προβλέπει τον διαχωρισμό της ΟΣΕ από την ΕΡΓΟΣΕ, ο Γ. Δελής σημείωσε πως κατ’ αρχάς εντάσσεται στην πλήρη απελευθέρωση των σιδηροδρόμων και τους σχεδιασμούς της εγχώριας αστικής τάξης να μετατρέψει τη χώρα σε κόμβο μεταφορών και διαμετακόμισης.

Παράλληλα, προωθεί την επένδυση ενός πακέτου, ύψους 3,5 δισ. ευρώ για σιδηροδρομικά έργα που θα συνδέουν τα τρένα με τα λιμάνια (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Λαυρίου κ.ά.) και με το πέρασμα του ελέγχου της ΕΡΓΟΣΕ στα χέρια του υπ. Υποδομών θα γίνει πιο άμεση και αποτελεσματική η πρόσβαση των επιχειρηματικών ομίλων σε αυτά τα δισ. που ορέγονται από τώρα.

Κατήγγειλε πως με το άρθρο 44 επιτρέπεται η μεταφορά και ο δανεισμός των εργαζομένων μεταξύ ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, αντί για μαζικές μόνιμες προσλήψεις προσωπικού με συγκροτημένα δικαιώματα, ενώ θεσμοθετεί την υπερεντατικοποίηση της δουλειάς, όταν προβλέπει πως οι δύο εταιρείες θα μπορούν να δουλεύουν και με το 65% του προσωπικού.

Καταλήγοντας, ο Γ. Δελής σημείωσε πως για το ΚΚΕ πρέπει να υπάρξει ενιαίος κρατικός φορέας μεταφορών που θα λειτουργεί για την εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών του λαού κι επανέλαβε τα αιτήματα για πύκνωση των δρομολογίων, μείωση εισιτηρίων, δωρεάν μετακίνηση εργαζομένων σε ώρες αιχμής, δωρεάν μετακίνηση για ανέργους, μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές, ειδική μέριμνα για ΑμεΑ και ηλικιωμένους, σύνδεση των γειτονιών μεταξύ τους με τοπικά δρομολόγια και τέλος προσλήψεις προσωπικού.

Στη δευτερολογία του ο Γ. Δελής, σχολίασε τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ και την αγωνία του να εφαρμοστεί η ευρωπαϊκή οδηγία για τις μεταφορές. Ακόμα ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ καταψηφίζει τόσο το νομοσχέδιο, όσο και την τροπολογία του υπουργείου Τουρισμού για χωροθέτηση μαρίνας.

ΠΗΓΗ: 902

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ: Κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα για πραγματικές αυξήσεις στις συντάξεις

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ: Κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα για πραγματικές...

Καταδικασμένη σε 15ετή σιδηροδρομική απομόνωση κινδυνεύει να μείνει η Θράκη

Στη σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ Δημοσίου και Hellenic...

Η επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο και πάλι στην επικαιρότητα

Θα αναβιώσει το ανενεργό, από το 2010, σιδηροδρομικό δίκτυο...

Πότε θα ξαναδούμε τρένα στη Θράκη; Το ερώτημα παραμένει αναπάντητο (Δημήτρης Μακροδημόπουλος*)

Πότε θα ξαναδούμε τρένα στη Θράκη; Το ερώτημα παραμένει...