H Φλώρινα διεκδικεί την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής με τη Βόρεια Μακεδονία, καθώς ο ακριτικός νομός που ετοιμάζεται για τη μετά λιγνίτη εποχή, ζητάει μία νέα ευκαιρία για να ανεβεί στο τραίνο της ανάπτυξης, σαν διαμετακομιστικό κέντρο και πύλη των Δυτικών Βαλκανίων.
«Το Επιμελητήριο Φλώρινας επίμονα ζητάει την επαναλειτουργία της σύνδεσης Φλώρινα – Μοναστήρι/ Βόρεια Μακεδονία, τα τελευταία δέκα χρόνια. Δεν είναι δυνατό, μέσα από το ΣΔΑΜ για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση, να δίνονται πάνω από 5 δις. στις λιγνιτικές περιοχές και η Φλώρινα, να μένει αποκομμένη σιδηροδρομικά από τη γειτονική Βόρεια Μακεδονία και τα Δυτικά Βαλκάνια, όταν μάλιστα υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της περιοχής μας ως διαμετακομιστικού κέντρου», τόνισε στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας κ. Σάββας Σαπαλίδης.
Ο κ. Σαπαλίδης, μαζί με τον βουλευτή Φλώρινας κ. Γιάννη Αντωνιάδη, αποφάσισαν να προκαλέσουν εξελίξεις οπότε και απευθύνθηκαν στη Hellenic Train, τον μοναδικό πάροχο σιδηροδρομικού έργου τόσο στις επιβατικές, όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές, αλλά και την εταιρεία που επιδοτείται από το ελληνικό δημόσιο για τις γραμμές ΥΔΥ.
«Θεωρούμε βέβαιο ότι στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται υπάρχουν σοβαρές προοπτικές ανάπτυξης των εμπορευματικών μεταφορών, άλλωστε υπάρχει διακρατική απόφαση να λειτουργήσει η γραμμή Φλώρινα- Μοναστήρι. Στη συνάντηση που είχαμε με τα διευθυντικά στελέχη της Hellenic Train, ζητήσαμε δύο πράγματα: τη βελτίωση της γραμμής στο τμήμα από Άρνισσα ως Φλώρινα και, την ενεργοποίηση της γραμμής για Μοναστήρι η οποία μάλιστα είναι σε καλή κατάσταση. Τα στελέχη της Hellenic Train, υποσχέθηκαν να διερευνήσουν το θέμα και να μας απαντήσουν άμεσα και μάλιστα σήμερα, αύριο, περιμένουμε την απάντησή τους», είπε ο κ. Σαπαλίδης.
Συνάντηση με τον CEO της Hellenic Train
Στη συνάντηση που έγινε στην Αθήνα, από πλευράς της Εταιρείας συμμετείχε ο διευθύνων σύμβουλος κ. Μaurizio Capotorto, o διευθυντής επιβατικών μεταφορών κ. Γιώργος Τόλιας και ο προϊστάμενος εμπορευματικών μεταφορών κ. Αλέξης Μαυραγάνης.
Από τη γειτονική χώρα, έχει επανειλημμένα τεθεί το αίτημα επαναλειτουργίας της απευθείας σιδηροδρομικής σύνδεσης με Φλώρινα, καθώς oι πολίτες της Βόρειας Μακεδονίας που μετακινούνται προς την Ελλάδα, αναγκάζονται να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις αφού περνάνε αναγκαστικά μέσω Γευγελή- Ειδομένης.
Να σημειωθεί ότι το τμήμα της γραμμής από Φλώρινα μέχρι Νέο Καύκασο και τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία, είναι σε καλή κατάσταση. Η σύνδεση αυτή σταμάτησε να λειτουργεί προ 20ετίας περίπου λόγω περιορισμένης κίνησης. Εν τούτοις στο τμήμα των 16 χλμ. από Μεσονήσι μέχρι και Νέο Καύκασο/συνοριακό σταθμό , η γραμμή είναι ουσιαστικά καινούργια και μπορεί, σύμφωνα με σιδηροδρομικούς, να τεθεί εύκολα σε λειτουργία. Να σημειωθεί ότι από το Μεσονήσι, γίνεται ο διαχωρισμός της κυκλοφορίας, προς Φλώρινα και προς Νέο Καύκασο.
Η επαναλειτουργία της σύνδεσης
Σύμφωνα με πηγές από τον ΟΣΕ, για να επαναλειτουργήσει η γραμμή, θα πρέπει να κατασκευαστεί καινούργιο κτίριο σταθμού στον Νέο Καύκασο και να επισκευαστεί ο σταθμός στο Μεσονήσι. Τα έργα αυτά εντάσσονται στο πρόγραμμα αναβάθμισης – συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ στη βόρειο Ελλάδα.
Επίσης, για την επαναλειτουργία της γραμμής προς Βόρεια Μακεδονία, θα πρέπει να υπάρχει σταθμάρχης και κλειδούχος στον σταθμό του Μεσονησίου. Να σημειωθεί ότι ήδη ο ΟΣΕ πήρε, για τη Βόρεια Ελλάδα, 26 άτομα (με μπλοκάκι) ως σταθμάρχες, που θα τελειώσουν τη μαθητεία τους στα μέσα Φεβρουαρίου, ενώ πρόκειται με τις λεγόμενες fast track διαδικασίες να προσλάβει και 117 άτομα προσωπικό, από τα οποία τα 90 θα είναι στον τομέα κίνησης (σταθμάρχες και κλειδούχοι).
Στον συνοριακό σταθμό του Νέου Καυκάσου υπάρχει Αστυνομία, αλλά και Τελωνείο, ενώ η σιδηροδρομική γραμμή από την άλλη πλευρά των συνόρων και μέχρι το Μοναστήρι, είναι επίσης σε καλή κατάσταση.
Να σημειωθεί ότι σήμερα, από τη Hellenic Train εκτελούνται δύο δρομολόγια ημερησίως από Θεσσαλονίκη για Φλώρινα, με ντίζελ αυτοκινητάμαξες (ΜΑΝ 2000). H απόσταση των 196 χλμ. διανύεται σε 2:40’ ώρες και έχει εκτιμηθεί ότι η γραμμή χρειάζεται βελτιώσεις κυρίως στο τμήμα από την Άρνισσα και μετά, προς Φλώρινα.
«Η περιοχή μας φυλλοροεί πληθυσμιακά, οικονομία και κοινωνία πλήττονται και πρέπει να προετοιμαστούμε για την επόμενη ημέρα της απολιγνιτοποίησης. Το ορυχείο της Βεύης είναι από χρόνια εκτός λειτουργίας. Το λιγνιτορυχείο της Αχλάδας λειτουργεί και θα λειτουργεί προφανώς όσο λειτουργεί η ενεργειακή κρίση, αλλά κάποια στιγμή θα κλείσει και αυτό.
«Η Φλώρινα χρειάζεται επενδύσεις σε υποδομές, σε νέους τομείς δραστηριότητας όπως η αγροτοδιατροφή και, οπωσδήποτε, ο σιδηρόδρομος αποτελεί βασικό συστατικό στη δημιουργία κέντρων διαμετακόμισης σε μία Περιφέρεια με τόσο μεγάλη παραγωγική και εξαγωγική δυναμική σε νωπά φρούτα και αγροτικά προϊόντα», πρόσθεσε ο κ. Σαπαλίδης.