Νέες αντιπαραθέσεις για το «χαμένο» τρένο της Θράκης

Date:

Η πρόσφατη κόντρα μέσω δημοσιευμάτων και ανακοινώσεων μεταξύ της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης στη Hellenic Train και του ΟΣΕ για την ευθύνη της μη επαναλειτουργίας των τρένων στις γραμμές Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο ανέδειξε για ακόμη μία φορά την προβληματική και αδιέξοδη κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θράκη αλλά και στη Β. Ελλάδα γενικότερα.

Οπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση, «Η ΑΛΗΘΕΙΑ για την μη επαναλειτουργία των δρομολογίων στις περιοχές αυτές βρίσκεται στην ΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ και ΜΗ ΦΥΛΑΞΗ δεκάδων αυτόματων ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων, την ευθύνη των οποίων έχει ο ΟΣΕ, γεγονός που ενέχει ΣΟΒΑΡΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ για πρόκληση ατυχημάτων με ανυπολόγιστες συνέπειες.
Σε μια περίοδο που η ανάκτηση της εμπιστοσύνης της ελληνικής κοινωνίας στο τρένο είναι το ζητούμενο για όλους τους σιδηροδρομικούς, θα πρέπει να αναπαράγονται ΜΟΝΟ ΑΛΗΘΕΙΕΣ». Βέβαια, νωρίτερα είχαν δει το φως της δημοσιότητας καταγγελίες που ισχυρίζονταν πως δεν κατέστη δυνατή η επαναλειτουργία των τρένων στις δύο γραμμές λόγω έλλειψης τροχαίου υλικού της Hellenic Train.

Το πρόβλημα όμως είναι πιο βαθύ και οπωσδήποτε διαχρονικό. Είναι γνωστό πως μέχρι το 2008 υφίσταντο δέκα δρομολόγια αμαξοστοιχιών μεταξύ Αλεξανδρούπολης – Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων τα τέσσερα συνέχιζαν προς την Αθήνα, και μέχρι το 2010 περιορίστηκαν στα οκτώ, ενώ σήμερα δεν υπάρχει κανένα, συνεπώς δεν μπορείς να ταξιδέψεις με τρένο μεταξύ Αλεξ/πολης – Θεσσαλονίκης και αυτονόητα προς Αθήνα. Η μη επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής ακόμη και σήμερα παραμένει το σύμπτωμα της διαχρονικής προσπάθειας αποεπένδυσης του κράτους από τον σιδηρόδρομο.

Πράγματι, οι ελλείψεις σε προσωπικό στον ΟΣΕ είναι αξιοσημείωτες και έχουν ξεπεράσει προ ετών τα όρια της ασφαλούς λειτουργίας. Μάλιστα, καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν στην «Εφ.Συν.» πως ειδικότερα στα τμήματα γραμμής οι ελλείψεις σε μηχανικούς, εργοδηγούς, αρχιεργάτες και εργάτες γραμμής δεν μπορούν πιθανά να εγγυηθούν πλήρως την ασφάλεια κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών στο δίκτυο. Ακόμη, η ασυμμετρία που παρατηρήθηκε, να προσπαθεί δηλαδή ο ΟΣΕ να εκσυγχρονιστεί τεχνολογικά χωρίς να ανανεώνει παράλληλα το ανθρώπινο δυναμικό του ώστε να μεταφερθεί και η τεχνογνωσία της νέας γενιάς, καλύπτοντας τους κρίσιμους τομείς με μετατάξεις του υφιστάμενου προσωπικού, δημιούργησε ένα λειτουργικό χάσμα με τρομερό αντίκτυπο και στις συνθήκες ασφαλείας.

Αξίζει ακόμη να σημειωθεί πως ο Δημήτρης Μακροδημόπουλος, πολιτικός μηχανικός και επί δεκαετίες αρχιμηχανικός του ΟΣΕ, βαθύς γνώστης των προβλημάτων του σιδηροδρόμου εν Ελλάδι, σε άρθρο του στην εφημερίδα «Γνώμη» της Θράκης τον Νοέμβριο του 2022 υποστηρίζει πως η συστηματική απαξίωση του σιδηροδρομικού δικτύου και κατά συνέπεια η μη επαναλειτουργία του στη Θράκη οφείλεται κυρίως στις αναγκαστικές μετατάξεις του προσωπικού το 2011 σε άσχετες υπηρεσίες, «με αποτέλεσμα να χαθεί η πολύτιμη εμπειρία τους χωρίς να μεταβιβαστεί σε νεότερους σιδηροδρομικούς». Ακόμη υποστηρίζει πως το πρόβλημα είναι πολυδιάστατο, «είναι πρόβλημα αριθμητικό διότι προσλήψεις δεν έγιναν ανάλογες του εύρους του δικτύου, είναι πρόβλημα τροχαίου υλικού μεγάλης αξίας που αφέθηκε να ρημάζει στους σταθμούς επί χρόνια, μα πάνω από όλα είναι πρόβλημα πολιτικής βούλησης που δεν υπάρχει».

Η σιδηροδρομική… Εγνατία

Παρά ταύτα δεν είναι λίγες οι φορές που η πολιτική ηγεσία υποσχέθηκε όχι μόνο επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στην περιοχή, αλλά και κοσμογονία επενδύσεων. Από τη Σιδηροδρομική Εγνατία του 10 δισ. προϋπολογισμού έως την ηλεκτροκίνηση – τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση της γραμμής Στρυμώνα – Αλεξ/πολης – Ορμενίου – Συνόρων, μήκους 562 km, και τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Καβάλας με τον Σ.Σ. Τοξότες, έχει χυθεί πολύ μελάνι προεκλογικών εξαγγελιών. Χαρακτηριστική και η σύσκεψη στην Αλεξανδρούπολη στις 21 Φεβρουαρίου του 2023, όπου ο τέως περιφερειάρχης ΑΜΘ Χρήστος Μέτιος και ο τότε διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, ανακοίνωναν υπερφίαλα έργα ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και τη μονή Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες Ξάνθης, τη στιγμή που μόλις δέκα μήνες μετά η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στην περιοχή παραμένει ζητούμενο.

Θα ήταν άδικο, όμως, να μη σημειώσουμε πως η σιδηροδρομική μεταφορά των ΝΑΤΟϊκών αρμάτων και οχημάτων από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προς τη Ρουμανία και την Πολωνία πραγματοποιείται άψογα και χωρίς να έχουν σημειωθεί ατυχήματα.

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

Όλοι την Πέμπτη στο Σύνταγμα για τη ΛΑΡΚΟ

«Αυτός ο αγώνας θα φτάσει μέχρι το τέλος» τόνισε ο Παναγιώτης...

Κυβέρνηση: «Μοντέλο ΔΕΗ» σε 8 ΔΕΚΟ – Πωλητήριο σε 6.000 ακίνητα του Δημοσίου

Έτοιμη να προχωρήσει στην πλήρη διάλυση των εναπομείναντων ΔΕΚΟ...

Ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Ιουλίου 2024

Ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Ιουλίου 2024 Οι ημερομηνίες πληρωμής...