Εξεταστική για τα Τέμπη: Οι δύο αμαξοστοιχίες που συγκρούστηκαν είχαν παλαιό τροχαίο υλικό

Date:

Το γεγονός πως η ευρωπαϊκή νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα λειτουργίας τροχαίου υλικού που δεν καλύπτει τις σύγχρονες προδιαγραφές αλλά και το ότι οι ιδιωτικές εταιρείες διενεργούν αυτές τους ελέγχους για τη συντήρηση του υλικού, χωρίς άλλο ουσιαστικό έλεγχο, αναδείχθηκε κατά την κατάθεση της Ιωάννας Τσιαπαρίκου, νυν προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το έγκλημα στα Τέμπη.

Κακοσυντηρημένο δίκτυο, παλιό υλικό, έλλειψη προσωπικού κυρίως στον ΟΣΕ

Απαντώντας στις ερωτήσεις του ΚΚΕ, είπε πως βάση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, υπάρχει τροχαίο υλικό που κυκλοφορεί με τεχνικές προδιαγραφές προ του 2008 αλλά και πως επιτρέπουν οι ευρωπαϊκές οδηγίες να κυκλοφορεί χωρίς την πλήρωση σημερινών κριτηρίων. Μάλιστα, είπε ότι οι δύο αμαξοστοιχίες που συγκρούστηκαν, είχαν παλαιό τροχαίο υλικό.

Ανέφερε ακόμα ότι η κάθε εταιρεία έχει δικό του φορέα πιστοποίησης καθώς η ΡΑΣ δεν έχει τεχνίτες μηχανικούς που θα έλεγχαν την ποιότητα συντήρησης. Η Αρχή απλά ελέγχει τις διαδικασίες που ακολουθούνται δηλαδή αν γίνονται συντηρήσεις και αν υπάρχουν συστηματικές βλάβες «προσπαθούμε με αιφνίδιους ελέγχους κοιτάμε για πιθανή αστοχία στη συντήρηση τροχαίου υλικού». Πρόσθεσε ότι με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η ΡΑΣ είναι υποχρεωμένη να πραγματοποιεί έλεγχο τουλάχιστον μία φορά στους 12 μήνες και πως αυτή τη στιγμή κυκλοφορεί υλικό με διαφορετικές προδιαγραφές.

Έτσι, μέσα σε ένα απελευθερωμένο περιβάλλον, καθώς δεν υπάρχει κρατικό μονοπώλιο, με ιδιωτικές εταιρείες που ανταγωνίζονται μεταξύ τους με σκοπό το κέρδος, και άρα συμπιέζουν το κόστος, με την ασφάλεια να μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, υπεύθυνοι για τη συντήρηση, για το αν το τροχαίο υλικό είναι καλό, ο φορέας πιστοποίησης είναι η ίδια εταιρεία.

Η πρόεδρος της ΡΑΣ, κατέθεσε πως ουσιαστικά η Αρχή δεν μπορεί να πιστοποιήσει την ασφάλεια δικτύου και αποδέχεται την όποια πιστοποίηση δίνει ο ΟΣΕ καθώς αυτός είναι ο αρμόδιος και γιατί δεν υπάρχει Αρχή που πηγαίνει και ελέγχει τεχνικά αν το δίκτυο είναι σε καλή κατάσταση. «Αν το πληροφορηθούμε, είτε από συμβάν, είτε από τον Τύπο, αμέσως ειδοποιούμε τον ΟΣΕ ότι εκεί υπάρχει πρόβλημα και ρωτάμε ποια τα μέτρα που θα πάρεις» είπε χαρακτηριστικά.

Συμπλήρωσε μάλιστα ότι η ΡΑΣ ελέγχει διαδικασίες, όχι υλικό αφού η κάθε εταιρεία έχει την ευθύνη της είτε για το δίκτυο είτε για το τροχαίο υλικό και γι’ αυτό έχει άδεια, ώστε να τα αναλαμβάνει.

Παραδέχθηκε πως υπάρχουν δυσλειτουργίες, κακοσυντηρημένο δίκτυο, παλιό υλικό, έλλειψη προσωπικού κυρίως στον ΟΣΕ αλλά «πρέπει όμως να προωθήσουμε την ευρωπαϊκή νομοθεσία». Ανέφερε μάλιστα ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι πως «προσπαθούμε να φορέσουμε κουστούμι Αρμάνι σε κάποιον που δεν έχει παπούτσια». 

Στην ερώτηση του ΚΚΕ γιατί καταργήθηκαν ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας αλλά και το Κέντρο στην οδό Καρόλου ενώ δεν υπήρχαν τα συστήματα ασφαλείας τα οποία ήταν προϋπόθεση για αυτή την κατάργηση, η Ι. Τσιαπαρίκου είπε πως αυτά που μπορούσε να κάνει η ΡΑΣ ήταν να ενημερώσει τις εταιρείες για την αλλαγή των καθηκόντων τους, κάτι που τρεις φορές το έκανε.

Τι είπε για την τηλεδιοίκηση

Σε ερώτηση για τον ρόλο της τηλεδιοίκησης είπε ότι «με την εξέλιξη των έργων που είχαμε ενημερωθεί ότι θα υλοποιηθούν, θα είχε πιθανά αποφευχθεί ένα τέτοιο δυστύχημα» ενώ επισήμανε ωστόσο, ότι η ΡΑΣ δεν έκανε διερεύνηση δυστυχήματος και ότι εφόσον εκεί δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, «δεν μπορούμε να πούμε για μια διαδικασία που δεν υπήρχε».

Σημείωσε δε, ότι έτσι όπως είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος, «η όποια δικλείδα ασφαλείας θα ήταν απαραίτητη».

Σε ότι αφορά την προσπάθεια της ΝΔ να ρίξει το βάρος στο ανθρώπινο λάθος αλλά και στα προβλήματα υγείας που αναφέρονται στα ιατρικά έγγραφα που αναφέρονται στον μηχανοδηγό, το μέλος της Επιτροπής και βουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, σημείωσε ότι «μπλέκουν δύο αφηγήματα, το ένα είναι ότι φταίει ο μηχανοδηγός γιατί δεν ήταν ιατρικά ικανός λόγω εγκεφαλικών να οδηγήσει την αμαξοστοιχία και το δεύτερο είναι ο σταθμάρχης που δεν είχε την κατάλληλη εκπαίδευση, δεν ήταν ικανός να είναι σταθμάρχης στη Λάρισα. Όλα στο ανθρώπινο λάθος και ταυτόχρονα να συγκαλύψουν ότι μπορεί να υπάρξει ενδεχόμενο λάθος. Να πάθει εγκεφαλικό κατά τη διάρκεια της οδήγησης, δεν υπάρχουν τα συστήματα να το αποτρέψουν; Αυτά είναι ζητήματα τα οποία πρέπει να συζητήσουμε και με αυτούς που μπορούν να πούνε» και υπενθύμισε πως είχε υποστεί εγκεφαλικό το 2017 και είχε ανανέωση άδειας έως το 2023. «Ένας ειδικός μπορεί να απαντήσει και όχι η πρόεδρος της ΡΑΣ. Με βάση αυτή την πιστοποίηση ων γιατρών ανανέωσε την άδεια» κατέληξε.

Τέλος, σημειώνεται ότι η εξεταστική επιτροπή αποφάσισε ομοφώνως να ζητήσει νέα παράταση λειτουργίας της για ένα ακόμα μήνα και έως τις 22 Φεβρουαρίου 2024.

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

«Κόλλησαν» τα φρένα και έπιασε φωτιά βαγόνι του προαστιακού στη Λάρισα!

Εναν χρόνο μετά το έγκλημα στα Τέμπη που στοίχισε τη...

H «Ενότητα» δημιούργησε σελίδα στο Facebook – Πώς μπορείτε να την ακολουθήσετε

Η ιστοσελίδα μας «trenotita.gr», δημιούργησε τη δική της σελίδα...

Πρόκληση Βορίδη: Να σβηστούν τα ονόματα των θυμάτων των Τεμπών από τον Άγνωστο Στρατιώτη

Προκλητικός εμφανίστηκε ο Μάκης Βορίδης, ο οποίος απαιτεί να...