Εξεταστική για Τέμπη: Νέες μαρτυρίες για την έλλειψη μέτρων ασφαλείας και προσωπικού

Date:

Άλλη μία επιβεβαίωση της έλλειψης συστημάτων ασφαλείας, της έλλειψης προσωπικού που οδηγούσε σε εντατικοποίηση της εργασίας, αλλά και της αντιμετώπισης των μέτρων ασφαλείας ως «κόστος», ήρθε σήμερα από τις καταθέσεις μαρτύρων στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το έγκλημα στα Τέμπη.

Συγκεκριμένα, όπως κατέθεσε ο Σπύρος Πατέρας, πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ από το 2021 έως και την επομένη του δυστυχήματος, το 2010 η επιχορήγηση του κράτους ήταν 123 εκατομμύρια ευρώ και μειώθηκε στα 45 εκατομμύρια το 2015 και τα οποία παρέμειναν σταθερά έως το τέλος του 2022. Γενικά δεν ήταν επαρκής η χρηματοδότηση, καθώς υπολειπόταν 50 εκ. κατ’ έτος από αυτά που έπρεπε να έχει ο διαχειριστής της υποδομής, όπως είπε.

Ο ίδιος, αν και προσπάθησε να εμφανίσει ως ικανοποιητικό τον αριθμό του προσωπικού, επιβεβαίωσε τον παντελώς άναρχο χαρακτήρα με τον οποίο γινόταν η συντήρηση του δικτύου. Όπως είπε, η συντήρηση γίνεται με αυτεπιστασία και συμβάσεις με ιδιωτικούς φορείς (κυρίως στα συστήματα) και σε όλο το δίκτυο οι εργάτες γραμμής είναι μόλις 150 άτομα.

Φυσικά, πετώντας το μπαλάκι, ισχυρίστηκε  πως δεν είχε ενημερωθεί για προβλήματα ασφαλείας ούτε από τις αρμόδιες Διευθύνσεις ούτε από τους συνδικαλιστές, παρά το γεγονός πως οι εργαζόμενοι επανειλημμένα είχαν προειδοποιήσει.

Παραδέχθηκε όμως πως τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης προσδίδουν στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου «εφόσον όχι μόνο εγκαταστάθηκαν αλλά και λειτουργούν».

Αντίστοιχα σημαντικό είναι το γεγονός πως ενώ τα συστήματα ασφαλείας δεν λειτουργούσαν, ο ΟΣΕ σύμφωνα με τις απαντήσεις του Σπ. Πατέρα στις ερωτήσεις του ΚΚΕ, δεν είχε κανένα ουσιαστικό αντίβαρο σε αυτή την έλλειψη.

Από την πλευρά του ο Ιωάννης Κ. Χαλκιάς, εμπειρογνώμονας και μέλος της διορισμένης από την κυβέρνηση τριμελούς Επιτροπής που συνέταξε το λεγόμενο πόρισμα Γεραπετρίτη, κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος με τα υπόλοιπα δύο μέλη της Επιτροπής.   

«Καταλήξαμε ότι έγιναν φοβερά λάθη […] ξεκινώντας από τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος λειτούργησε λαθεμένα σε όλες τις δραστηριότητες του, και φτάνοντας στα τεχνολογικά συστήματα τα οποία δεν λειτουργούσαν ή δεν λειτούργησαν εκείνο το βράδυ», τόνισε χαρακτηριστικά.

Αναφέρθηκε στην μείωση του προσωπικού, κατά την περίοδο 2010 – 2020, στην έλλειψη επαφής μεταξύ ΟΣΕ και εργαζομένων -«δεν μπορείς να μιλάς με εξώδικα με τους εργαζόμενους» είπε- και στον «κακό σχεδιασμό» της κατάτμησης του σιδηροδρόμου.

Σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Β. Κόκκαλη για το εάν υπήρχε το σύστημα ECTS, και ταυτόχρονα γίνονταν και ανθρώπινα λάθη, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα, ο κ. Χαλκιάς είπε ότι «θα είχε σταματήσει το τραίνο». Επίσης, για το εάν θα χαρακτήριζε παράνομη την πρόσληψη του σταθμάρχη, ο κ. Χαλκιάς είπε «ναι, τη μετάταξή του προφανώς, προδήλως παράνομη».

Υπογράμμισε ότι τα μέλη της συγκεκριμένης «διοικητικής» -όπως τη χαρακτήρισε- Επιτροπής δεν είχαν καμία δουλειά στο σημείο της έκρηξης γιατί «ούτε πυροτεχνουργοί είμαστε, ούτε χημικοί». Απαντώντας στις ερωτήσεις του ΚΚΕ είπε πως «εμείς δεν μπορούμε να ασχοληθούμε με αυτά τα θέματα» και πως «ρωτήσαμε τη Hellenic Train τι ακριβώς μετέφερε ο εμπορικός συρμός. Αν είχε αυτά που δήλωσε, είναι δουλειά της δικαστικής εξουσίας ή των εποπτικών Αρχών ή αυτών που είναι αρμόδιοι για τις μεταφορές από εκεί που ξεκίνησε ο συρμός. Θα έπρεπε να γίνει μία Επιτροπή, με 40 άτομα να δουλεύει κάποια χρόνια».

Επιβεβαιώνοντας τον αρνητικό χαρακτήρα που είχε η κατάτμηση του σιδιροδρόμου, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης και της ιδιωτικοποίησης, ανέφερε πως δεν υπήρχε ενιαίος σχεδιασμός για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα. Ουσιαστικά θα έπρεπε να γίνει μια μεγάλη σύμβαση, που θα αναλάβει όλο το τεχνικό κομμάτι του σιδηροδρόμου και όχι να γίνεται σε κομμάτια,  αλλά και να υπάρχουν συμβατά τεχνολογικά συστήματα.

Μίλησε επίσης για τεράστια κενά στον ΟΣΕ, με εργαζόμενους να αναγκάζονται να δουλεύουν με εντατική δουλειά και πρόσθεσε πως σε πολλά εξώδικα οι συνδικαλιστές έχουν δίκιο για τα θέματα ασφάλειας.

Σε ότι αφορά την κατάθεση του Μ. Καποτόρτο και την απόφαση της Εξεταστικής Επιτροπής να τη διαβιβάσει στην Εισαγγελία Εφετών Λαμίας που διενεργεί την ανάκριση για το δυστύχημα, για το ενδεχόμενο τέλεσης του αδικήματος της ψευδορκίας, ο Ν. Καραθανασόπουλος ανέφερε πως το ΚΚΕ συμφωνεί και προειδοποίησε πως με «το να εξειδικεύσουμε σημεία, πολύ φοβάμαι, ότι προσπαθούμε να μεταφέρουμε τις ευθύνες. Είναι αποσπασμένη η πορεία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Μπορούμε να την τεμαχίσουμε; Δεύτερο ζήτημα τα θέματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, ενώ εμπλέκονται τέσσερις εταιρείες ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ και Hellenic Train, είναι ευθύνη μόνο του ενός; Και η ΡΑΣ που τα πιστοποιεί;».

Είναι συνολικό ζήτημα γιατί υπάρχουν αντιφάσεις και σε τοποθετήσεις και άλλων μαρτύρων, σημαντικές, που προσπαθούν να συγκαλύψουν περιστατικά πρόσθεσε και είπε ότι «συνολικά στο πόρισμα ή τα πορίσματα που θα καταλήξει η Επιτροπή, αυτά τα ζητήματα θα επισημαίνονται γιατί ακριβώς αυτές οι αντιφάσεις ενέχουν τον κίνδυνο και ποινικών ευθυνών».

 Μ. Αποστολάκη: «Η κυβέρνηση είναι έκθετη για την παράνομη μετάταξη του σταθμάρχη»

«Η κυβέρνηση είναι έκθετη για την παράνομη μετάταξη του σταθμάρχη μετά την κατάθεση και του Ι. Χαλκιά, προέδρου της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, που συνεστήθη από τον τότε Υπουργό Μεταφορών, Γ. Γεραπετρίτη» αναφέρει σε δήλωσή της η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένα Αποστολάκη, η οποία μετέχει στην εξεταστική επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών».

Σύμφωνα με την κα Αποστολάκη, «Ο κ. Χαλκιάς έκανε λόγο για «ελλιπέστατη εκπαίδευση» και «προδήλως παράνομη μετάταξη», η οποία σημειωτέον επιχειρήθηκε εκ των υστέρων να καλυφθεί με επίφαση νομιμότητας από την κυβέρνηση. Κατά την κατάθεση του Σ. Πατέρα, πρώην πρόεδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, ο μάρτυρας επιβεβαίωσε την ελλιπή κρατική χρηματοδότηση, καθώς επίσης και το γεγονός ότι η Hellenic Train δεν κατέβαλε στον ΟΣΕ τα οφειλόμενα τέλη πρόσβασης υποδομής, παρά την ύπαρξη αντίστοιχης συμβατικής υποχρέωσης» σημείωσε η κα Αποστολάκη και συνέχισε: «Επιβεβαίωσε, μάλιστα, ότι σε σύνολο 2.097 οργανικών θέσεων, υπηρετούσαν στον ΟΣΕ 731 υπάλληλοι και ομολόγησε ότι σήμερα δεν θα υπέγραφε και δεν θα κοινοποιούσε την εξώδικη απάντησή του (7.11.2022) προς την Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης του ΟΣΕ, με την οποία διαβεβαίωνε ότι «ο ΟΣΕ εισέρχεται σε μια περίοδο εκσυγχρονισμού και ασφάλειας αντίστοιχης των απαιτήσεων της εποχής και της χώρας μετά από εκτεταμένες δράσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που έχουν λάβει χώρα από πλευράς κυβέρνησης, υπουργείου Μεταφορών και ΟΣΕ».».

Διακοπή των εργασιών της εξεταστικής ζητούν συγγενείς των θυμάτων

Τέλος, με επιστολή τους προς την Εξεταστική Επιτροπή, συγγενείς των θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών, ζητούν τη διακοπή των εργασιών της μέχρι την ολοκλήρωση της ανάκρισης που διεξάγει ο Εφέτης Ανακριτής Λάρισας ούτως ώστε τα μέλη της να λάβουν αντίγραφα της ποινικής δικογραφίας και έτσι να κληθούν και άλλοι μάρτυρες.

 

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

Κάλεσμα συμμετοχής σε έκθεση ζωγραφικής και εικαστικών δημιουργημάτων από την Ομάδας Πολιτιστικών Δράσεων της Ενότητας

Κάλεσμα συμμετοχής σε έκθεση ζωγραφικής και εικαστικών δημιουργημάτων από...

Καρυστιανού: Τα τρία εγκλήματα και τα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα

Λίγες μέρες μετά από τη συμπλήρωση ενός χρόνου από...

Λάρισα: O 1ος Δρόμος Μνήμης για την τραγωδία των Τεμπών

Ένας αγώνας δρόμου διαφορετικός από τους άλλους, χωρίς πρωτιές,...

Τέμπη: Νέο ηχητικό ντοκουμέντο εγείρει ερωτήματα για τον αριθμό των επιβατών

Ερωτήματα εγείρει διάλογος που είχαν εργαζόμενοι στο σιδηροδρομικό δίκτυο...