Σπίρτζης στην εξεταστική για Τέμπη: Ο ΟΣΕ κατέρρευσε από το 2019

Date:

Τις ευθύνες και τα εγκλήματα για το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 θα τα δει η Δικαιοσύνη, ωστόσο, υπήρξαν διαφοροποιήσεις στη λειτουργία τού σιδηροδρόμου μετά το 2019, είπε στο πλαίσιο της κατάθεσής του στην εξεταστική επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών» ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.

Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, επιχείρησε να πετάξει το μπαλάκι της ευθύνης στη «μη κανονική κατάσταση» που είχαν να αντιμετωπίσουν οι κυβερνήσεις των μνημονίων καθώς «είχε εκχωρηθεί μεγάλο μέρος εθνικής κυριαρχίας» και οι δανειστές μπορούσαν να παρεμβαίνουν σε ζητήματα όπως αυτά του χαρτοφυλακίου του.

«Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν σε όλα τα μνημόνια. Αν δεν είχαμε μνημόνιο θα είχαμε ιδιωτικοποίηση; (…) Εφόσον είμαστε στην ΕΕ, ναι, θα είχαμε. `Η θα τις κλείναμε ή θα τις ιδιωτικοποιούσαμε ή δεν θα είχαμε σιδηρόδρομο», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης.

Και συνέχισε: «Μέχρι τον Αύγουστο του 2018 ήμασταν στο μνημόνιο και μέχρι τότε, ο Όμιλος ΟΣΕ ήταν στο υπερταμείο. Άρα δεν μπορούσε να γίνει τροποποίηση στους Οργανισμούς από το υπουργείο και την κυβέρνηση» και πρόσθεσε «είναι τρομερό να έχεις ή να λες ότι έχεις εποπτεύον υπουργείο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το υπουργείο να μην είναι ούτε προϊσταμένη αρχή. Όταν άρχισαν οι πολιτικές του σπασίματος και των ιδιωτικοποιήσεων των Οργανισμών η δημόσια διοίκηση σε επίπεδο υπουργείων δεν φρόντισε να αποκτήσει εκείνες τις δομές ελέγχου, στο υπουργείο δεν υπήρχε ούτε γραφείο, ούτε τμήμα για τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς». 

Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, για τις ευθύνες και τα εγκλήματα αρμόδια είναι η Δικαιοσύνη. Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρώην υπουργό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, υπήρξαν οι εξής διαφοροποιήσεις: Πρώτον δεν είχε καταρρεύσει ο ΟΣΕ σε σχέση με το προσωπικό του. Κατέρρευσε από το 2019 [..] Θεωρώ ότι το προσωπικό που υπήρχε επί των ημερών μας, ήταν ήδη χαμηλά. Όταν (όμως) αυτό απομειώνεται ακόμα περισσότερο τότε προφανώς κατέρρευσε. Δεύτερον, οι ασφαλιστικές δικλείδες σταμάτησαν να υπάρχουν, όπως ήταν το υπερτοπικό σύστημα που υπήρχε στη Λάρισα (θέση Ζάχαρη) και το (κέντρο ελέγχου) στην οδό Καρόλου. Επίσης, συνέχισε ο κ. Σπίρτζης, πρέπει, σε κρίσιμες ειδικότητες να τοποθετούνται άνθρωποι που έχουνε εμπειρία και να είναι μόνιμο προσωπικό.

Ο ίδιος αναφερόμενος στη ραγδαία μείωση του προσωπικού στον ΟΣΕ σημείωσε: «Το 2009 στον όμιλο ΟΣΕ υπήρχαν 5.012 εργαζόμενοι και το 2015 μειώθηκαν σε 1.492, κάτι που δημιούργησε πρόβλημα στη λειτουργία του οργανισμού και επιδεινώθηκε με το μνημόνιο που επέτρεπε μία πρόσληψη στις 10 αποχωρήσεις». Έτσι, ερωτώμενος πως γίνεται να υπάρχει αυτή η κατάσταση, με συστήματα που δεν είχαν τοποθετηθεί, με εντατικοποίηση της εργασίας, με ελλιπές προσωπικό για συντήρηση γραμμών (ένας ανά 40 χλμ), να δηλώνει τότε ως υπουργός πως το τρένο θα φτάσει σε 3 ώρες και 10′ στη Θεσσαλονίκη, ο Χρ. Σπίρτζης απάντησε πως έγινε δοκιμαστικό να τρέξει το τρένο με 213 χιλιόμετρα σε γραμμή με όριο 160 χιλιομέτρων την ώρα (!) και πως …. πίστευαν πως θα ήταν έτοιμα τα συστήματα ασφαλείας και θα άλλαζαν τα όρια ταχύτητας!.

Κληθείς να πει “εάν υιοθετεί το αφήγημα του ανθρώπινου λάθους” ο κ. Σπίρτζης απάντησε αρνητικά, επισημαίνοντας πάντως ότι ο σιδηρόδρομος δεν λειτουργεί σε όλο το δίκτυό του με “συστήματα”.

Ο πρώην υπουργός κατηγόρησε ταυτόχρονα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως δεν όρισε τα συστήματα ασφαλείας για λόγους ασφάλειας των μεταφορών αλλά για να υπηρετήσει άλλα συμφέροντα, κι αυτό, όπως είπε, αποδεικνύεται απ’ το γεγονός ότι δεν είναι υποχρεωτική η καθολική εφαρμογή τους παντού, σε όλο το μήκος του δικτύου, ούτε σε όλες τις χώρες, αναφέροντας «Αυτό σημαίνει ότι συστήματα ασφαλείας δεν μπήκαν από την ΕΕ για να έχεις ασφαλή σιδηρόδρομο. Μπήκαν για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένα συμφέροντα άρα να μεγιστοποιήσει τη φέρουσα ικανότητα των συρμών σε συγκεκριμένες γραμμές». 

Ο ίδιος επέρριψε ευθύνες και στους ελεγκτικούς μηχανισμούς όπως στην Επιθεώρηση Εργασίας για τις καταγγελίες των μηχανοδηγών από το 2019 πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποχρεώνει τους εργαζόμενους για απασχόληση άνω των 7 ημερών εργασίας, δε χορηγεί τις μισές αναπαύσεις κάθε μήνα, δεν εκδίδει μηνιαίο πρόγραμμα εργασίας αλλά και για την υπερεργασιακή και υπερωριακή απασχόληση.

Για τη σύμβαση «717» ο πρώην υπουργός είπε πως δεν την προχώρησε «γιατί θα παρέμβαινα σε πράγματα της ΕΡΓΟΣΕ, που ήταν δική της αρμοδιότητα», ότι δεν ανησυχούσε για ατύχημα στους σιδηροδρόμους εκείνη την περίοδο γιατί «δεν είχε καταρρεύσει ο σιδηρόδρομος» όπως έγινε από το 2019 και ύστερα με τη διακοπή πρόσθετων ασφαλιστικών δικλείδων φέρνοντας ως παραδείγματα τον Σταθμό στη Ζάχαρη και το Κέντρο στην Καρόλου.

Αναφερόμενος στο δυστύχημα του 2017 στο Άδενδρο, είπε ότι υπήρξε αφορμή για να βγάλει το υπουργείο συμπεράσματα. “Η πολιτική ηγεσία τού υπουργείου πρέπει να βγάζει συμπεράσματα από καθετί που συμβαίνει, (αλλά) και να κάνει πράγματα”. Εμείς, σημείωσε, θεσμοθετήσαμε να υπάρχουν δύο μηχανοδηγοί υποχρεωτικά, μέχρι να ολοκληρωθεί το ETCS, θεσμοθετήσαμε πεντέμισι ώρες και υποχρεωτική ανάπαυση των μηχανοδηγών. Στη συνέχεια, έγινε και η αναθεώρηση του κανονισμού κίνησης. Οι Γενικοί Κανονισμοί Κίνησης δεν είναι εκθέσεις ιδεών, δεν γίνονται για να γίνονται αλλά για να τηρούνται” τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

Τέλος, για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είπε ότι αυτή ανήκε στο ΤΑΙΠΕΔ και ότι έγγραφό του προς το Ταμείο, με το οποίο ζήτησε να τον ενημερώσουν για το διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, “δεν απαντήθηκε ποτέ”. Θα ήταν πολύ χρήσιμο να καλέσετε το ΤΑΙΠΕΔ” στην επιτροπή σας είπε ο κ. Σπίρτζης.

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

Κάλεσμα συμμετοχής σε έκθεση ζωγραφικής και εικαστικών δημιουργημάτων από την Ομάδας Πολιτιστικών Δράσεων της Ενότητας

Κάλεσμα συμμετοχής σε έκθεση ζωγραφικής και εικαστικών δημιουργημάτων από...

Καρυστιανού: Τα τρία εγκλήματα και τα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα

Λίγες μέρες μετά από τη συμπλήρωση ενός χρόνου από...

Λάρισα: O 1ος Δρόμος Μνήμης για την τραγωδία των Τεμπών

Ένας αγώνας δρόμου διαφορετικός από τους άλλους, χωρίς πρωτιές,...

Τέμπη: Νέο ηχητικό ντοκουμέντο εγείρει ερωτήματα για τον αριθμό των επιβατών

Ερωτήματα εγείρει διάλογος που είχαν εργαζόμενοι στο σιδηροδρομικό δίκτυο...