Λίγα 24ωρα μετά την ολοκλήρωση της έκθεσης της αυτοψίας για την πυρόσφαιρα μετά την σύγκρουση των δυο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη και ο εφέτης ανακριτής Σ. Μπακαΐμης σπεύδει με γοργούς ρυθμούς να κλείσει την ανακριτική διαδικασία, σύμφωνα με ενημέρωση που είχαν οι δικηγόροι της υπόθεσης για περαίωση την ανάκρισης.
Ειδικότερα το τέλος της ανακριτικής έρευνας του εφέτη ανακριτή, Σωτήρη Μπακαΐμη, για το έγκλημα στα Τέμπη σηματοδότησε η παράδοση του πορίσματος της ΔΑΕΕ της Πυροσβεστικής, που διαπιστώνει -υιοθετώντας την έκθεση του καθηγητή του ΕΜΠ, Πέτρου Τσακιρίδη- ότι η δεύτερη ηλεκτράμαξα της εμπορικής αμαξοστοιχίας «δεν φέρει ίχνη καύσης ή άλλες αλλοιώσεις από έκθεση σε φωτιά, όπως επίσης και ότι στο εσωτερικό της καμπίνας δεν υπάρχουν ίχνη καύσης».
Σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να σημειώνεται πως από την αυτοψία στο Κουλούρι που έγινε από τη ΔΑΕΕ τα κομμάτια του πιλοτηρίου και τα πλαίσια της ηλεκτρομηχανής που εξετάστηκαν και τα δείγματα που ελήφθησαν δεν είναι καμένα, αλλά φέρουν μόνον παραμορφώσεις από χτυπήματα που προκλήθηκαν από τη σύγκρουση των τρένων.
Με την παράδοση του πορίσματος ο ανακριτής, έχοντας ολοκληρώσει τις ανακριτικές πράξεις, απέστειλε κλήσεις στους δικηγόρους όλων των πλευρών προκειμένου να παραλάβουν τη δικογραφία.
Η διαδικασία αυτή απαιτεί αρκετές ημέρες καθώς οι δικηγόροι θα μελετήσουν και στη συνέχεια καλούνται να υπογράψουν την περαίωση της ανάκρισης. Κατά συνέπεια ο κ. Μπακαΐμης αναμένεται να διαβιβάσει στον εισαγγελέα μετά τα μέσα Σεπτεμβρίου την ογκωδέστατη δικογραφία, η οποία θα συνοδεύεται από διαβιβαστικό κείμενο που θα ανακοινώνει την περαίωση της ανάκρισης και θα αναλύει τις κινήσεις του ανακριτή, τις κατηγορίες και τα πρόσωπα σε βάρος των οποίων τις απήγγειλε. Μετά τις τελευταίες νομοθετικές αλλαγές, δεν απαιτούνται για τα συγκεκριμένα αδικήματα εισαγγελική πρόταση και βούλευμα, αλλά σύμφωνη γνώμη εισαγγελέα που οδηγεί σε απευθείας κλήσεις στο ακροατήριο.
Η διαδικασία, σύμφωνα με δικαστικούς κύκλους, αναμένεται να διαρκέσει έως περίπου τον Δεκέμβριο, καθώς ο εισαγγελέας Εφετών, αν κρίνει ότι η διενεργηθείσα ανάκριση δεν χρειάζεται συμπλήρωση, καθώς και ότι προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ενοχής των κατηγορουμένων για την παραπομπή τους στο ακροατήριο, προτείνει στον πρόεδρο εφετών να οδηγηθεί η υπόθεση σε δίκη.
Τους είχαν απαγορεύσει την έρευνα
Υπενθυμίζεται ότι οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, οι οποίοι είχαν βρεθεί στο πεδίο στο πεδίο της σύγκρουσης, λίγα 24ωρα μετά το τραγικό δυστύχημα τότε δεν έκαναν κανένα έλεγχο.
Τα μέλη του κλιμακίου της ΔΑΕΕ που βρέθηκαν τότε στα Τέμπη είχαν καταγγείλει ότι τόσο ο επικεφαλής της Πυροσβεστικής στη Λάρισα, όσο και οι τέσσερις προανακριτικοί υπάλληλοι δεν τους επέτρεψαν να κάνουν κάποια ενέργεια.
Μάλιστα όταν πρόσφατα έγινε γνωστό ότι δόθηκε εντολή από τον ανακριτή Μπακαΐμη για πραγματογνωμοσύνη δύο χρόνια μετά στη δεύτερη ηλεκτράμαξα της εμπορικής αμαξοστοιχίας , συγγενείς θυμάτων υποστήριζαν ότι η άφιξη της ΔΑΕΕ στο Κουλούρι δεν θα αποφέρει πλέον τίποτα στην εισαγγελική έρευνα. Κι αυτό γιατί τα βαγόνια έχουν μεταφερθεί στο Κουλούρι πριν δύο χρόνια και έχουν εκτεθεί στις καιρικές συνθήκες
Πόσοι είναι οι κατηγορούμενοι και πότε θα γίνει η δίκη
Πλέον, ο αριθμός των κατηγορουμένων της βασικής δικογραφίας -μετά το διαχωρισμό για το σκέλος του «μπαζώματος» και τη δικογραφία Καραμανλή- αγγίζει τους 36. Οι 33 εξ αυτών αντιμετωπίζουν μεταξύ άλλων το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών που επισύρει ακόμα και ισόβια, ενώ τρία πρόσωπα κατηγορούνται για πλημμέλημα. Πρόκειται για την υπάλληλο η οποία προσέλαβε τον σταθμάρχη της μοιραίας νύχτας και αντιμετωπίζει το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος και δύο στελέχη της Hellenic Train που αντιμετωπίζουν το πλημμέλημα ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή διά παραλείψεως.
Λαμβάνοντας υπόψη τις διαδικασίες που απαιτούνται, δικαστικοί κύκλοι κάνουν λόγο για εισαγωγή της υπόθεσης στο ακροατήριο τους πρώτους μήνες της άνοιξης του 2026.
Το πόρισμα της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής διαπιστώνει ότι η δεύτερη ηλεκτράμαξα της εμπορικής αμαξοστοιχίας «δεν φέρει ίχνη καύσης ή άλλες αλλοιώσεις από έκθεση σε φωτιά, όπως επίσης και ότι στο εσωτερικό της καμπίνας δεν υπάρχουν ίχνη καύσης».
Οι επτά γενικοί γραμματείς
Το σενάριο αυτό βέβαια βρίσκεται σε συνάρτηση με τις κινήσεις που θα κάνει -μόλις συγκροτηθεί- το δικαστικό συμβούλιο του άρθρου 86 για τους 7 γενικούς γραμματείς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και την περαιτέρω ποινική τους μεταχείριση. Στο τέλος της ερχόμενης εβδομάδας, ο Σωτήρης Μπακαΐμης αναμένεται να διαβιβάσει στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου το σκέλος της δικογραφίας που αφορά τους 7 γενικούς γραμματείς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το 2016 έως και το 2023. Στο διαβιβαστικό έγγραφο ο κ. Μπακαΐμης δεν θα κάνει αξιολογήσεις, ούτε θα τυποποιήσει αδικήματα, αφού αυτό υπαγορεύει ο νόμος. Μόλις συγκροτηθεί το δικαστικό συμβούλιο του Αρείου Πάγου για την υπόθεση του Κώστα Αχ. Καραμανλή στα μέσα Σεπτεμβρίου, θα εξεταστεί αν μαζί με τον πρώην υπουργό θα παραπεμφθούν και οι γενικοί γραμματείς, οι οποίοι θήτευσαν ως συνεργάτες των υπουργών. Ωστόσο, στην περίπτωση που κριθεί ότι οι 7 γενικοί γραμματείς έχουν ανεξάρτητη ευθύνη, η δικογραφία θα επιστρέψει στη Λάρισα και ο εφέτης ανακριτής θα τους καλέσει σε απολογία, γεγονός που θα καθυστερήσει την ολοκλήρωση της ανάκρισης για το βασικό σκέλος της υπόθεσης.