Η ερώτηση της Σ. Σακοράφα στη Βουλή για το «Λευκό Βέλος» και οι απαντήσεις

Date:

Η ερώτηση της Σ. Σακοράφα στη Βουλή για το «Λευκό Βέλος» και οι απαντήσεις
Απαντήσεις έδωσαν το Υπουργείο Μεταφορών και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων σε ερώτηση που είχε καταθέσει η Βουλευτής του ΜΕΡΑ25, Σοφία Σακοράφα, προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή σχετικά με την «Προμήθεια νέων αμαξοστοιχιών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ» και συγκεκριμένα πέντε αμαξοστοιχιών, με τη νέα ονομασία “Λευκό Βέλος.
Παρατίθεται το κείμενο της ερώτησης και στο τέλος οι απαντήσεις σε αρχεία PDF, όπως δημοσιεύτηκαν στο site της Βουλής:
Σε πρόσφατα δημοσιεύματα του τύπου, τα οποία έχουν –μάλιστα- σχεδόν πανηγυρικό τόνο, ανακοινώνεται η προμήθεια από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ πέντε αμαξοστοιχιών, με τη νέα ονομασία “Λευκό Βέλος”, που αναφέρονται ως τρένα “πρώτης γενιάς”, με αναφερόμενο κόστος 52 εκατομμύρια ευρώ. Το πρώτο από αυτά θα φτάσει από την Ιταλία στη Θεσσαλονίκη στις 18 Ιανουαρίου 2021, ενώ το πρώτο του δρομολόγιο προγραμματίζεται για την 25η Μαρτίου, “με αφορμή τον εορτασμό 200 ετών από την επανάσταση του 1821”, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις.

Στα δημοσιεύματα εξαίρεται η δυνατότητα σε αριθμό επιβατών, ότι διαθέτουν βαγόνι – εστιατόριο και ότι μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες 200 χλμ./ω (στο ελληνικό δίκτυο ως 160),
Η πραγματικότητα, δυστυχώς δεν ανταποκρίνεται καθόλου στον πανηγυρικό τόνο των ανακοινώσεων και των δημοσιευμάτων. Τα πραγματικά δεδομένα δημιουργούν, τουλάχιστον, έντονο προβληματισμό :
Πρόκειται για αυτοκινητάμαξες της σειράς ETR (Elettro Treno Rapido) 470, ιταλο-ελβετικής κατασκευής, μεταξύ 1993 και 1996, συνολικά εννέα (9) τον αριθμό, που διατέθηκαν αρχικά προς χρήση στην Ελβετία. Τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά, κυρίως λόγω των συχνών και πολλαπλών βλαβών τους, ενώ είχαν και υψηλότατο κόστος συντήρησης (4 φορές μεγαλύτερο από τα τρένα InterCity). Η οριστική απόφαση για απόσυρσή τους ελήφθη όταν ένα από αυτά κάηκε, στις 17 Μαΐου 2009. Ο εκπρόσωπος της Ελβετικής Ένωσης Μεταφορών και Περιβάλλοντος τα χαρακτήρισε – τότε – ως «μη άξια των Ελβετικών Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων» ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος των Ε.Ο.Σ. δήλωσε ότι ήθελε «να τερματίσει αυτήν τη φρίκη» (!)
Έτσι, το 2009, όλες αυτές οι αυτοκινητάμαξες πέρασαν οι 4 στην ελβετική SBB και οι 5 στην ιταλική Trenitalia. Το Μάιο του 2011 η SBB ανακοίνωσε ότι δικά της 4 οχήματα θα αποσυρθούν, μέχρι το τέλος του 2015, λόγω του εκσυγχρονισμού του τροχαίου υλικού της. Τον Απρίλιο του 2014, η μία από αυτές ακινητοποιήθηκε οριστικά και χρησιμοποιήθηκε για την παροχή ανταλλακτικών για τις άλλες 3. Παρά τις έντονες προσπάθειες της εταιρείας, δεν κατάφερε να βρει αγοραστή για να τις μεταβιβάσει, ούτε στην Ανατολική Ευρώπη, και αναγκάστηκε να τις διαλύσει, όλες, στις αρχές του 2016. Οι υπόλοιπες 5 αυτοκινητάμαξες εξακολούθησαν να χρησιμοποιούνται στην Ιταλία, μετά δε το 2016 στη γραμμή Ρώμη-Ρέτζιο Καλάμπρια.
Αυτούς τους συρμούς έρχεται, πλέον, να αγοράσει η ελληνική ΤΡΑΙΝΟΣΕ (!!). Πρόκειται για πλήρως απαξιωμένο υλικό, αποτυχημένο κατά τη χρήση του, για το οποίο δεν είχε βρεθεί αγοραστής μέχρι να εμφανιστεί η πρόθυμη ΤΡΑΙΝΟΣΕ και για το λόγο αυτό, μάλιστα, οι μισοί σχεδόν συρμοί αυτού του τύπου έχουν, ήδη, προ ετών, διαλυθεί.
Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη σύμβαση μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της μητρικής της -πλέον- Trenitalia έχει υπογραφεί στις 23 Ιουνίου 2019, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μόλις δύο εβδομάδες πριν τις τελευταίες εθνικές εκλογές.
Επειδή η συγκεκριμένη «στρατηγική κίνηση» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφορά δήθεν επένδυση σε προβληματικές αυτοκινητάμαξες, με ιστορικά πλήρως αποτυχημένη χρήση, με προβληματική δυνατότητα ανταλλακτικών, υλικό που θα επιβαρύνει και με δυσανάλογο και δυσβάστακτο κόστος συντήρησης.
Επειδή πρόκειται για μεταβίβαση που υλοποιείται με τη γνωστή μέθοδο μεταβίβασης (ή μάλλον εκφόρτωσης) από τη μητρική σε θυγατρική εταιρεία, που είναι τουλάχιστον ύποπτη αν όχι και αυταπόδεικτα δόλια.
Επειδή δεν είναι δυνατόν να θεωρείται ότι με τέτοιου είδους κινήσεις υλοποιούνται οι διαχρονικές κυβερνητικές εξαγγελίες για εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Επειδή, εντέλει, τέτοια προμήθεια δεν θα αντιμετωπίζονταν σήμερα ως επιτυχία ούτε για χώρα από τις λεγόμενες υπανάπτυκτες, του τρίτου ή τέταρτου κόσμου και, παρ’όλ’αυτά, δρομολογήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση ενώ φαίνεται ότι συναινεί και η παρούσα Κυβέρνηση στη συνέχιση της εκτέλεσής της.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
Με βάση όλα τα προαναφερόμενα αρνητικά δεδομένα, υπάρχει κυβερνητική πρόθεση για ανάκληση, ακύρωση ή με οποιονδήποτε τρόπο επανεξέταση της συγκεκριμένης προμήθειας νέων αμαξοστοιχιών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή θα συνεχίσετε την υλοποίηση των πεπραγμένων της προηγούμενης Κυβέρνησης, αναλαμβάνοντας και το αντίστοιχο μέρος της ευθύνης;

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ

Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ Σ. ΣΑΚΟΡΑΦΑ

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

ΔΕΣΚ-Σ: ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΚΤΡΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ

ΔΕΣΚ-Σ: ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΚΤΡΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗ...

Η αντιλαϊκή επίθεση που κλιμακώνεται σε συνθήκες γενικευμένης ακρίβειας και ενεργειακής φτώχειας

Η αντιλαϊκή επίθεση που κλιμακώνεται σε συνθήκες γενικευμένης ακρίβειας...

Περιφερειακές Συσκέψεις ΣΕΑ Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2022

Περιφερειακές Συσκέψεις ΣΕΑ Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου 2022 Στις 17/11/2022 συνεδρίασε...

Ξεκινά η ανάπλαση στον παλαιό σταθμό του ΟΣΕ Κορίνθου

Ξεκινούν οι εργασίες ανάπλασης στον παλαιό σταθμό του ΟΣΕ στην Κόρινθο. Πρόκειται...