Επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ που τις πάτησε το τρένο…

Date:

«Τρένο» αλλά με την όπισθεν πάνε οι επενδύσεις που αναλαμβάνουν να κάνουν οι
της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πάνω από 600 εκατομμύρια επενδύσεων σε τροχαίο υλικό και ακίνητα εκτροχιάστηκαν από το Μνημόνιο που είχαν υπογράψει με τη σημερινή κυβέρνηση το 2019, παρά το γεγονός ότι η αποζημίωση που θα εισπράξουν στην επόμενη δεκαπενταετία παραμένει στα 930 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρεται και στη σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας που η ίδια κυβέρνηση θέλει σήμερα να ψηφιστεί στη Βουλή.
Το Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train) υπεγράφη στις 29 Νοεμβρίου 2019 – από τη μία πλευρά ο υπουργός Κ. Καραμανλής και από την άλλη ο τότε διευθύνων σύμβουλος Φίλιππος Τσαλίδης, που έχει αντικατασταθεί από τον Μαουρίτσιο Καποτόρτο.
Όπως αναφέρεται στο κείμενο, το Μνημόνιο υπεγράφη τότε διότι είχαν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες υπογραφής της νέας σύμβασης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ). Οι Ιταλοί της κρατικής Ferrovia dello Stato Italiane (FSI) είχαν αποκτήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017 και μαζί, κληρονόμησαν την παλιά σύμβαση βάσει της οποίας το ελληνικό Δημόσιο την επιδοτούσε με 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Η επιδότηση αυτή προβλέπεται διεθνώς ώστε να παραμένει χαμηλά το εισιτήριο για τους επιβάτες, με το σκεπτικό ότι ο σιδηρόδρομος είναι το πλέον συμφέρον μέσο από πλευράς αναπτυξιακής και περιβαλλοντικής. Το ζητούμενο, όμως, είναι πάντοτε με ποιους όρους δίνεται αυτή η επιδότηση.

Εκτός από τη διατήρηση των εισιτηρίων σε χαμηλά επίπεδα, οι δημόσιες αρχές επιδιώκουν μέσω της επιδότησης να μένουν σε λειτουργία δρομολόγια που θεωρούνται «άγονα» αλλά και να συνεχίζονται οι επενδύσεις εκείνες που θα βελτιώνουν τις υπηρεσίες προς τους επιβάτες. Με αυτό το σκεπτικό, στο όχι και τόσο μακρινό 2019 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε συμφωνήσει με τον Κ. Καραμανλή συγκεκριμένες επενδύσεις, συνολικής αξίας 805-990 εκατ. ευρώ.

Οι επενδύσεις αυτές αφορούσαν τα «Οφέλη για την Ελληνική Οικονομία από την 15ετή ανάθεση των ΥΔΥ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ» και περιλάμβαναν:

*160-180 εκατομμύρια ευρώ για μίσθωση (από τη ΓΑΙΑΟΣΕ) τροχαίου υλικού και την αναβάθμιση μισθωμένων αμαξοστοιχιών. Με βάση τη σύμβαση, που τελικά υπογράφεται, το κόστος αυτό πέφτει στα 101 εκατομμύρια.

*400-450 εκατομμύρια ευρώ για νέο τροχαίο υλικό και ανακατασκευές παλαιών συρμών. Το ποσό αυτό καταβαραθρώνεται στα 47,5 εκατ., όσα δηλαδή δήλωσαν οι Ιταλοί ότι τους κόστισαν τα ETR («Λευκά Βέλη») που ανακατασκεύασαν οι ίδιοι. Ολο το υπόλοιπο νέο υλικό (τρένα υδρογόνου-ηλεκτρικά) θα το αγοράσει το Δημόσιο και θα το μισθώσει στους Ιταλούς.

*100-150 εκατομμύρια ευρώ για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες (πωλήσεις εισιτηρίων, εξοπλισμός συρμών, πληροφοριακά συστήματα, εφαρμογές συντήρησης-καθαρισμού κ.λπ.). Το ποσό αυτό συρρικνώνεται στα 15 εκατομμύρια στη σύμβαση που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή. Προφανώς, το κόστος αυτό μεταβιβάζεται στους δημόσιους φορείς (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) που θα πρέπει να ψάξουν δικούς τους πόρους.

*Οι επενδύσεις που εξαφανίζονται από την ΥΔΥ είναι εκείνες που αφορούν σιδηροδρομικά ακίνητα πάσης μορφής και στο Μνημόνιο κυμαίνονταν μεταξύ 145 και 210 εκατ. ευρώ.

πηγή: efsyn

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ: Κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα για πραγματικές αυξήσεις στις συντάξεις

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ: Κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα για πραγματικές...

Καταδικασμένη σε 15ετή σιδηροδρομική απομόνωση κινδυνεύει να μείνει η Θράκη

Στη σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ Δημοσίου και Hellenic...

Η επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο και πάλι στην επικαιρότητα

Θα αναβιώσει το ανενεργό, από το 2010, σιδηροδρομικό δίκτυο...

Πότε θα ξαναδούμε τρένα στη Θράκη; Το ερώτημα παραμένει αναπάντητο (Δημήτρης Μακροδημόπουλος*)

Πότε θα ξαναδούμε τρένα στη Θράκη; Το ερώτημα παραμένει...