Εξεταστική για Τέμπη: Εκπτώσεις στην εκπαίδευση, ελλείψεις στην ασφάλεια και μη συστηματική συντήρηση

Date:

Τα ζητήματα των εκπτώσεων στην εκπαίδευση του προσωπικού, της έλλειψης ασφάλειας η οποία θεωρείται κόστος και δεν είναι προτεραιότητα για τις εταιρείες, της μη συστηματικής συντήρησης του δικτύου αλλά και οι “διαφορές” ανάμεσα στις εταιρείες του ΟΣΕ, προέκυψαν από την κατάθεση του Θανάση Ζηλιασκόπουλου, προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ την περίοδο 2010 – 2015 στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το έγκλημα στα Τέμπη.

Ειδικότερα, ο Θ. Ζηλιασκόπουλος ανέφερε πως στα Τέμπη υπήρξε πλήρης αποτυχία του συστήματος καθώς δε λειτούργησε τίποτα και πως μπορεί παλαιότερα να υπήρχαν «αστοχίες» αλλά «όχι αυτή η κατάρρευση». Πρόσθεσε ότι «αν ξοδεύαμε περίπου 70 εκατομμύρια το χρόνο για συντήρηση των συστημάτων, δε θα κατέρρεε τίποτα» και πως «αν το συντηρούμε, θα υπάρχει ένα άψογο δίκτυο».

Παράλληλα υπεραμύνθηκε των επιλογών του την περίοδο που ήταν στο «τιμόνι» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ λέγοντας πως «περισσότερο ήθελα την ασφάλεια παρά την ταχύτητα» των συρμών, πως το Κέντρο Παρακολούθησης Κυκλοφορίας (ΚΠΚ) που υπήρχε στην οδό Καρόλου «ήταν τα μάτια και τα αυτιά μου, ήταν δικλείδα ασφαλείας» και ότι αργότερα το Κέντρο «κάπως άλλαξε στην πορεία, δεν ξέρω πώς λειτουργούσε». Μάλιστα είπε πως υπήρχε προϊστάμενος αμαξοστοιχίας επί του τρένου, που αποτελούσε προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και ήταν σημαντικός καθώς ήταν ειδικά εκπαιδευμένος και «πολλές φορές μας πρόλαβε από δυστυχήματα». Αυτή η θέση που υπήρχε, και την κάλυπτε ικανός αριθμός υπαλλήλων, καταργήθηκε με το νέο κανονισμό κυκλοφορίας του 2019.

Απαντώντας στις ερωτήσεις του ΚΚΕ, ο Θ. Ζηλιασκόπουλος είπε πως υπήρχαν προβλήματα ή και καθόλου συντήρηση και πως προέκυπταν εκτροχιασμοί σε αλλαγές μέσα στους σταθμούς, και προβλήματα όπως το να μην κλείνουν καλά τα κλειδιά. Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα τον παλιό Σταθμό στη Θεσσαλονίκη πριν το λιμάνι, «στη γραμμή πήγαιναν με τη ψυχή στο στόμα οι μηχανοδηγοί, υπήρχαν καθιζήσεις. Δεν υπήρχε ένα στρατηγικό, ενιαίο πλάνο συντήρησης όλου του δικτύου με τρόπο που να αποκαθιστά πλήρως τα προβλήματα και τις βραδυπορείες, υπήρχαν θέματα που προσπαθούσε ο ΟΣΕ να τα διορθώσει αλλά…».

Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση του προσωπικού για μηχανοδηγούς και προϊσταμένους αμαξοστοιχίας, ανέφερε πως ο μηχανοδηγός περνούσε έξι με εννέα μήνες θεωρητική εκπαίδευση, μετά κάποια πρακτική και μετά 1,5 χρόνο έβγαινε σε δρομολόγιο, ως δεύτερος οδηγός. Ακολούθως, μετά από άλλον 1,5 χρόνο και εξετάσεις, έβγαινε στην «κυκλοφορία» ενώ παρόμοια ήταν και η εκπαίδευση για τον προϊστάμενο.

Είπε επίσης πως την περίοδο που ήταν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τακτικός έλεγχος από τη ΡΑΣ στις πιστοποιήσεις των τραίνων που έδινε η Ελληνική Εταιρία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού, «δε θυμάμαι να είχε γίνει» αν και ήταν στις αρμοδιότητές της. Πρόσθεσε μάλιστα, πως «η ΡΑΣ ξεκίνησε να λειτουργεί το 2013, δεν μπορούσαν να την επανδρώσουν, δεν είχαν γραφεία. Κάναμε κάποιες συναντήσεις, και αυτοί μάθαιναν ακόμα τις αρμοδιότητες τους».

Επιπλέον είπε πως μέχρι το 2015 δεν είχαν ολοκληρωθεί οι συμβάσεις 10012/2006 για το σύστημα GSMR (της επικοινωνίας) αλλά η 10004/2007 για το Automatic Train Control System (ATCS), κάτι για το οποίο στη χθεσινή του κατάθεση ο Παναγιώτης Θεοφανόπουλος, πρώην πρόεδρος και Διευθ. Σύμβουλος του ΟΣΕ την περίοδο 2010 – 2016 είχε πει πως προφανώς ολοκληρώθηκαν αλλά δεν ήταν και σίγουρος.

Σημαντικό ήταν και το θέμα της έλλειψης ελέγχων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σχετικά με τα φορτία της εταιρείας, λέγοντας πως «δεν ξέραμε τι φορτίο είχαν γιατί ήταν σφραγισμένα», υπήρχε περίπτωση να παραλάβουμε κοντέινερ από αποθήκη πελάτη και γινόταν έλεγχος μόνο στα κιλά αλλά και πως «αν θέλαμε μπορούσαμε να το ελέγξουμε. Κάναμε δειγματοληπτικούς ελέγχους μόνο αν θεωρούσαμε πως μας έκλεβαν στα κιλά».

Χαρακτήρισε αμφιλεγόμενο αν είναι στη σωστή κατεύθυνση η κατάτμηση των σιδηροδρόμων και συμπλήρωσε ότι «είναι καλό ή κακό, αυτό μας επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με αυτό το μπούσουλα πηγαίναμε» ενώ είπε πως υπήρχαν προβλήματα κυρίως με τον ΕΡΓΟΣΕ λέγοντας πως «δεν μιλούσα πολύ» και ανέφερε ότι θα έπρεπε να ερωτούμαι «εγώ σαν ΤΡΑΙΝΟΣΕ και οι πελάτες μας πού θα γίνει η καινούρια γραμμή».

Το ΚΚΕ, ζήτησε να διερευνηθεί ο κατάλογος των μαρτύρων στην Εξεταστική με συνδικαλιστές και εμπειρογνώμονες. Συγκεκριμένα, τέθηκε το ζήτημα της εξέτασης και των τριών επιτροπών εμπειρογνωμόνων, δηλαδή του Γεραπετρίτη, του Δικαστηρίου αλλά και των συγγενών των θυμάτων, που θα συνεισφέρουν με τις γνώσεις τους και τα πορίσματα που έχουν βγάλει, ενώ επανέφερε το θέμα της κατάθεσης του πρώην υπουργού Μ. Λιάπη και του Κ. Σπηλιόπουλου, που είχε διατελέσει Διευθύνων Σύμβουλος στον ΕΡΓΟΣΕ και μετά στον ΟΣΕ.

Πηγή: 902.gr

share post

Δημοφιλέστερα

Και άλλα σαν αυτό
Σχετικα

Κάλεσμα συμμετοχής σε έκθεση ζωγραφικής και εικαστικών δημιουργημάτων από την Ομάδας Πολιτιστικών Δράσεων της Ενότητας

Κάλεσμα συμμετοχής σε έκθεση ζωγραφικής και εικαστικών δημιουργημάτων από...

Καρυστιανού: Τα τρία εγκλήματα και τα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα

Λίγες μέρες μετά από τη συμπλήρωση ενός χρόνου από...

Λάρισα: O 1ος Δρόμος Μνήμης για την τραγωδία των Τεμπών

Ένας αγώνας δρόμου διαφορετικός από τους άλλους, χωρίς πρωτιές,...

Τέμπη: Νέο ηχητικό ντοκουμέντο εγείρει ερωτήματα για τον αριθμό των επιβατών

Ερωτήματα εγείρει διάλογος που είχαν εργαζόμενοι στο σιδηροδρομικό δίκτυο...